Influencer’a yaptırılan reklamdan da sorumlular! Yasa ve yönetmelikler tamam, e-ticaret’te denetim dönemi başlıyor

E-Ticaret sektöründe yasal külliyatı tamamlayan Ticaret Bakanlığı bundan sonra denetime odaklanacak. E-Ticaret platformları ‘influencer’lara yaptırdıkları reklamlardan sorumlu olacak. Üçüncü kişilerle reklam bütçesini aşan e-Ticaret platformu Bakanlığı aldatmış sayılacak.
CEVDET FIRAT AYDOĞMUŞ - E-Ticaret sektöründe kanunun ardından ilgili yönetmelikleri de çıkaran Ticaret Bakanlığı, sektörde artık denetim, değişim ve dönüşüm dönemini başlatıyor. Son birkaç yıldır sektör kanun ve yönetmelik değişiklikleri gölgesinde düşük hızlı büyürken, dünya standartlarında hazırlanan mevzuatlar ile sektör artık önüne bakacak. Son çıkarılan yönetmelikle sektörde adil rekabet ve büyümenin sağlanabilmesi için getirilen reklam kısıtlarının uygulanmamasının Bakanlığı aldatmaya gireceği ve cezai yaptırım uygulanacağı karara bağlandı. 2025 yılı için e-Ticaret’te 5 trilyon TL, e-İhracat’ta ise 8 milyar dolar büyüklüğe ulaşılması hedefini koyan Ticaret Bakanlığı, sektörün hareket ve denetim alanını belirleyen yasal külliyatı tamamladı.
ÜÇÜNCÜ KİŞİLERLE REKLAM BÜTÇESİ AŞILAMAYACAK
E-Ticaret Kanunu’nu destekleyici alt mevzuatların tamamlanmasıyla birlikte bakanlık bundan sonraki süreçte sadece denetime odaklanacak. Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı (ETAHS) ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar (ETHS) Hakkında Yönetmelik kapsamında, platformların reklam bütçelerinin yüzde 25’ine kadar yapılan sponsorluk harcamalarına yönelik tanınan istisna yüzde 50’ye çıkarıldı. Ayrıca platformların aracılık hizmeti sunduğu firmalara veya üçüncü kişilere, reklam yaptırarak reklam bütçesini aşması ve bu harcamalarında maliyetine katlandığı tutara Bakanlığa yaptığı bildirimde yer vermemesi halinde Bakanlığı aldattıkları varsayılacak. Yani e-Ticaret platformları, bundan sonra sosyal medya ve ‘influencer’lara yaptırdıkları reklamlardan da sorumlu olacak ve bunları bakanlığa bildirecek. Bildirmeyene cezai işlem uygulanacak. Öte yandan komisyon indirimleri de Bakanlık tarafından denetim altına alınacak. Büyük ölçekli işletmelerin komisyon indirimi belirli bir sınır dâhilinde yapması sağlanarak aşırı indirimlerle haksız rekabet oluşumu önlenecek.
İŞLETMELER DİLEDİKLERİ PAZAR YERİNDE SATIŞ YAPABİLECEK
Ticaret Bakanlığı Elektronik Ticaret Daire Başkanı Çağatay Yasin Karaboğa, elektronik pazar yerlerinin indirim bütçelerine ilişkin yaptığı değerlendirmede “Toplumun dezavantajlı kesimlerinin ekonomik ve sosyal hayata aktif katılımının sağlanması maksadıyla Bakanlığın önceden onayı alınmak suretiyle alıcı ve işletmelere sağlanan fayda ve indirimler platformların indirim bütçesi kapsamında değerlendirilmeyecek” dedi.
Cezai şartı gerektiren durumun belge ve kayıtlar ile tespit edilebildiği durumlar hariç olmak üzere e-Ticaret platformları tarafından satıcıdan açıklama talep edilmeden cezai şart uygulanamayacağına ilişkin de düzenleme yapıldığını kaydeden Karaboğa ayrıca, satıcıların diledikleri elektronik ticaret pazar yerlerinde faaliyet göstermesinin kolaylaştırılması amacıyla satışlarına ilişkin verileri bedelsiz alabilmelerine imkân tanındığını da söyledi.