Tekne su alıyor! Cezaya razı olup üretimden vazgeçiyorlar

Türkiye Gazetesi
- Güncelleme:
Tekne su alıyor! Cezaya razı olup üretimden vazgeçiyorlar
Ekonomi Haberleri  / Türkiye Gazetesi

Türkiye yat ve tekne sektörü zor günler geçiriyor. Yoğun emekle üretim yapan sektör işçilik ücretleri başta olmak üzere artan maliyetler sebebiyle Avrupa’ya karşı fiyat üstünlüğünü kaybetti.

ÖMER TEMÜR'ÜN HABERİ - Stoklarını boşaltmaya çalışan kimi firmalar ise sözleşmeleri iptal ederek üretim yerine ceza ödemeyi tercih ediyor. Yat ve Tekne Endüstrisi Derneği (YATED) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Bekiroğlu, faiz ve enflasyonun artmasına rağmen dövizin yerinde saydığına dikkat çekerek “Pandemi sonrası 2,5-3 yıl boyunca büyük bir hareketlilik yaşayan gemi inşa sektöründe son üç ayında belirgin bir yavaşlama var. 2024 yılında üreticiler yüksek faiz oranları ve düşük talep nedeniyle hedeflenen satış rakamlarına ulaşamadı. 2025 yılını 2024’ü yakalama ve maliyetleri kontrol altına alma yılı olarak görüyoruz. Amacımız zarar etmemek. Toparlanma ancak 2026’dan sonra olur” dedi.

MAAŞLAR AVRUPA’YI GEÇTİ

YATED Yönetim Kurulu Başkan Vekili Cem Hüroğlu da İtalya, Hollanda ve Norveç ile aynı maliyetlerde üretim yaptıklarını belirterek “Son bir yılda işçilik maliyetleri yüzde 100 arttı. Türkiye’deki maaşlar avro bazında Avrupa’yı geçti. Kira, enerji ve hammadde fiyatlarında  yükseliş de kârlılıkları olumsuz etkiledi. Yıllarca uğraşıp sağladığımız fiyat avantajını 1,5 yılda kaybettik. Kâr marjımız düştü. Eskiden İtalya’ya göre çok daha uygun fiyatla üretirken bugün aynı seviyedeyiz. Hatta bazı alanlarda İspanya, Norveç ve Hollanda’dan yüksek fiyat veriyoruz. Bazı üreticiler maliyetlerden dolayı sözleşmeleri iptal edip ceza ödemeye razı oluyor. Avrupa’da da sıkıntı var ama bizde durum daha vahim” ifadelerini kullandı. Eleman bulmakta da zorlandıklarını dile getiren Hüroğlu, bugüne kadar Avrupa’ya göç verdiklerini, yüksek ücretler sebebiyle Hollanda’dan Türkiye’ye tersine göçün başladığını söyledi.

KDV muafiyetinin kaldırılmasının da ticari tekneler üzerinde olumsuz etki yaptığına dikkat çeken Hüroğlu “Önce 24 metre altı yatlar için başlatılan uygulama, ticari tekneleri de kapsayacak şekilde genişledi. Bu da pazardaki avantajlarımızı kısıtladı” diye konuştu. Hüroğlu, sorunların çözümü için Denizcilik Bakanlığı kurulması önerisinde de bulundu.

YERLİ ATAK

Yat sektörü çıkışı fuarlarda arıyor. YATED Yönetim Kurulu Başkanı Murat Bekiroğlu İstanbul Fuar Merkezi ile 5 yıllık sözleşme imzaladıklarını belirterek “15-22 Şubat tarihleri arasındaki Bosphorus Boat Show’da yer tamamen doldu.  500’den fazla marka 300’den fazla tekne ile fuarda yerini aldı. 150’nin üzerinden yerli üretici fuarda dünya sahnesine çıkacak. Amacımız, bu üreticileri global pazarda daha güçlü hâle getirmek” dedi. 

Türkiye Gazetesi

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...