Vatandaşa büyük kolaylık! Tapuda yeni dönem başladı, işte detaylar

Tapuda mülkiyet devri işlemleriyle ilgili önemli bir değişik yapıldı. Son karara göre devir işlemleri herhangi bir tapu müdürlüğünden yetki alınmaksızın gerçekleşecek. Vatandaşlar bundan sonra tapu devrini nasıl yapacağını merak ediyor, kafalarda ise 'dolandırılır mıyım?' sorusu yer alıyor. İşte o haberin detayları...
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca hazırlanan "Yetki Alanı Dışında ve Tarafların Farklı Birimlerde Bulunmaları Halinde Tapu İşlemlerinin Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik" Resmi Gazete'de yayımlandı. Yönetmeliğe göre tarafların farklı birimlerde bulunmaları halinde yapılacak mülkiyetin devrini amaçlayan sözleşmelerle yetki alanı dışında kayıtlı bulunan taşınmazlarla ilgili tapu işlemleri, elektronik ortamda taşınmazın bulunduğu tapu müdürlüğünden yetki alınmaksızın yapılabilecek.
ALICI VE SATICI İMZALARI FARKLI TAPU DAİRELERİNDE ATACAK
Konu ile ilgili Milliyet'e konuşan Gayrimenkul Uzmanı Mustafa Hakan Özelmacıklı, dikkat çeken detayları paylaştı. Özelmacıklı konuşmasında şu ifadeleri kullandı: “Düzenleme ile tapu dairelerinde yapılan işlemlerde alıcı ve satıcılar farklı tapu müdürlüklerinde işlem yapabiliyorlar. Düzenleme Yetki Alanı Dışında ve Tarafların Farklı Birimlerde Bulunmaları Halinde Tapu İşlemlerinin Yapılmasıyla İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik olarak Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna ilişkin benzer bir yönetmelik vardı ve uygulanıyordu. Örnek vermek gerekirse alıcının İstanbul’da satıcının Bolu’da olduğu bir işlem düşünelim. Satıcı İstanbul’daki herhangi bir tapu dairesine müracaat edip Bolu’daki yerini satabiliyor. Satıcı İstanbul’da başvuru yaptığı tapu dairesine imza atarken, alıcı ise alımı gerçekleştirdiği tapu dairesinde imza atıyor.
‘ÇOK BÜYÜK BİR KOLAYLIK’
Alıcı ve satıcı bir arada olmadan da tapu işlemlerinin yapılabilmesine imkan sağlanması çok büyük bir kolaylık. Mevcut durumda da bu uygulama esaslar çerçevesinde vardı. Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmelik buna ilişkin bazı esasları düzenlemeyi içeriyor. Aslında yeni bir düzenleme değil. Daha çok tapu dairelerinin kendi iç kısmında sürecin nasıl ilerleneceğine dair bir revize diyebiliriz.
DOLANDIRILMANIN ÖNÜNE GEÇİLDİ!
Tapu iş ve işlemlerinde uzun zamandır çipli kimlik doğrulamaları uygulanıyor. O nedenle aslında tapu idarelerinde ciddi anlamda dolandırıcılık ve sahtekarlık önlenmiş vaziyette. Hatta uygulamada yeni yıl itibarıyla eski nüfus cüzdanlarının kullanılması dahi mümkün olmayacak. Sadece yeni çipli kimlik kartları tapu iş ve işlemlerinde kullanılabiliyor olacak.
VEKALETLERDE YENİ DÜZENLEME
Düzenleme vekaletlerle ilgili yeni bir düzenlemeyi beraberinde getirdi. 21 Kasım 2023 tarihinden önce düzenlenmiş olan vekaletnamelerle yetki alan dışı işlemler yapılamayacak. Bu mevcut durumda yapılabiliyordu.
MÜLKİYETİ DEVREDEN BİRDEN FAZLA KİŞİYSE NE OLACAK?
Aynı zamanda mülkiyeti devreden kişiler eğer birden fazlaysa onların da aynı tapu müdürlüğünde olmasıyla ilgili bir düzenleme yapıldı. Mülkiyeti devreden tarafın birden fazla olması halinde taraflarca başvurunun aynı birime yapılması gerekir. Mülkiyeti devralan tarafların tamamının aynı birimde bulunmaları gerekir. Ancak devralan taraflardan birinin veya birkaçının devreden ile aynı birimde bulunması mümkündür.