UTTS başvuru tarihi uzatıldı! UTTS başvuru nasıl yapılır, son tarih ne zaman?

Ticari araç sahiplerini yakından ilgilendiren Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) ile ilgili önemli bir gelişme yaşandı. Başlangıçta 31 Aralık 2024 tarihinde sona ereceği belirtilen UTTS başvuru süresi yoğun talep sebebiyle uzatıldı. Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı’nın (GİB) yaptığı düzenlemelerle, UTTS kayıt ve montaj süreçleri hem bireyler hem de ticari işletmeler için kolaylaştırıldı. UTTS başvuru nasıl yapılır, UTTS son başvuru tarihi ne zaman merak ediliyor.
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS), ticari araçların akaryakıt alımlarını dijital olarak kontrol etmeyi hedefleyen bir sistem olarak öne çıkıyor. Sistem, akaryakıt piyasasında kayıt dışı ekonominin önüne geçmek ve vergisel eşitliği sağlamak amacıyla geliştirildi.
Ticari araçların yakıt giderlerini daha şeffaf bir şekilde takip etmeye imkan sağlayan UTTS haksız rekabeti önlemeyi hedefliyor. UTTS kapsamında kullanılan Taşıt Tanıma Birimi (TTB), plaka bilgilerinin doğrudan sisteme aktarılmasını sağlayarak usulsüzlükleri engelliyor.
UTTS BAŞVURU NASIL YAPILIR?
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) başvurusu UTT'nin resmi internet sitesi olan "www.utts.gov.tr" adresinden yapılıyor. Sitede yer alan sisteme kayıt için gerekli bilgilerin doldurulması ve ödeme işleminin gerçekleştirmesi gerekiyor.
Kayıt işlemi tamamlandıktan sonra, taşıt sahibine SMS yoluyla Taşıt Tanıma Birimi (TTB) montaj kodu gönderiliyor. Bu kod ile Türkiye genelindeki Yetkili Taşıt Montaj Servisleri'nden araçlara TTB montaj yaptırılarak UTTS sistemine geçiş yapılmış oluyor.
UTTS SON BAŞVURU TARİHİ NE ZAMAN?
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi'ne başvuru süresi, 2024 yılında yapılan değişikliklerle uzatıldı. Başlangıçta 31 Aralık 2024 tarihinde sona ermesi planlanan kayıt süresi, yoğun başvuru talebi ve sisteme entegrasyonun daha kolay sağlanabilmesi amacıyla 31 Ocak 2025'e kadar uzatıldı. Bu tarihe kadar kaydın tamamlanmaması halinde 2025 yılına ait yeni fiyatlarla işlem yapılması gerekebilir.
Montaj işlemlerinin ise 30 Nisan 2025'e kadar tamamlanabileceği belirtiliyor.
UTTS BAŞVURU ŞARTLARI NELER?
UTTS başvurusu için bazı şartlar bulunmakta. Başvuruyu yapabilmek için taşıt sahiplerinin sisteme kaydolması ve ödeme yapması gerekiyor.
Ayrıca başvurunun ardından TTB montajının yapılabilmesi için yetkili servislerde montaj kodu ile işlem yapılması zorunlu tutuluyor. Ticari araç sahiplerinin bu işlemleri tamamlaması bekleniyor. Bireysel araç sahipleri için ise, mevcut düzenlemelere göre TTB taktırma yükümlülüğü bulunmamakta. Ancak sıfır araçlar için 1 Temmuz 2025 itibariyle TTB taktırılması zorunlu olacaktır.
UTTS KİMLER İÇİN ZORUNLU?
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi, özellikle ticari araç sahipleri ve akaryakıt istasyonu işletmecileri için zorunludur. Sistemin hedefi ise akaryakıt satışlarında plaka bilgisi üzerinden usulsüz fiş düzenlemesinin önüne geçmek ve vergi kayıplarını engellemek.
Mevcut düzenlemelere göre ticari araç sahiplerinin UTT'ye kaydolması, TTB montajını yaptırması ve akaryakıt alımları sırasında bu sistemi kullanması gerekmekte. Öte yandan bireysel araç sahipleri için henüz TTB taktırma zorunluluğu bulunmuyor. 1 Temmuz 2025'ten sonra trafiğe çıkan sıfır araçların ise ithalatçı veya üreticileri tarafından TTB montajı yapılacak.