Yeni bir yıl daha başladı...

A -
A +

Sevgili Peygamberimiz, hadîs-i şerîfte buyuruyorlar ki: "Bir kavmin işini seven, o amelleri işlemese de, kıyâmette onlarla haşrolur." [Hatîb Bağdâdî] "Bir kavme benzeyen onlardandır" meâlinde bir hadîs-i şerîf daha vardır. İslâmiyet, Müslümanların, îmânlarında ve ibâdetlerinde Müslüman olmayanları taklit etmelerini, onlara benzemelerini, onların dinlerinin ve ibâdetlerinin alâmeti olan şeyleri yapmalarını ve kullanmalarını yasak etmiştir. İbâdette kâfirlere benzemek bazı yerlerde mekrûh, bazı yerlerde harâm, bazı yerlerde küfür olur. Mesela haç takmak küfürdür. "Nevrûz" veya "Mihricân" günlerinde, bunların isimlerini söyleyerek hediye vermek harâmdır. Bu günleri bayram bilerek vermek, küfür olur. Noel gününde, kâfirlerin paskalya ve yortularında, onlar gibi bayram yapmak da küfürdür. Küfrün veya harâmın iyi niyetle yapılması, bunları küfürden ve harâmlıktan çıkarmaz. Harâmdan, iyi niyetle [Allah'tan korkarak] vazgeçen sevâp kazanır. Başka bir sebeple vazgeçen sevâp kazanmaz; yalnız, günâhından kurtulur. Dînimizde hicrî ayların dışında, mîlâdî takvîme göre kutlanan hiçbir kıymetli gün yoktur. Meselâ, Martın (20.) "Nevrûz" denilen günü ve Mayısın (6.) "Hıdrellez (Hıdırellez)" günü ve Eylülün (20.) "Mihricân" günü, bâzı ülkelerde mübârek sayılıyorsa da, Müslümanlıkta bu günlerin diğer günlerden farklı bir değeri yoktur. "Noel günü ve gecesi" de böyledir. Dînimizdeki mübârek günler ve geceler hep hicrî aylara göredir. Hıristiyân âleminin, Noel kutlamaları, Roma İmparatorlarının birincisi olan Kostantin (Constantine=Konstantin) ile başlar. Kostantin, Eflatun'un ortaya koyduğu "Teslis=Trinite" yani "üç tanrı" inancını, papazlara yazdırdığı yeni İncîle koydurdu; böylece yeni bir Hıristiyânlık dîni doğmuş oldu. Hâlbuki İsâ aleyhisselâmın İncîl'inde ve Havârîlerinden Barnabas'ın yazdığı İncîlde, Allahın bir olduğu bildirilmişti. Kostantin, "Noel gecesi"ni de bayram ilân etti. Hıristiyânların kutladıkları Noelin bir uydurmadan ibâret olduğu, hattâ bazı Hıristiyân teşkîlâtlarının da artık Noeli bir hurâfe kabûl ettikleri, dünyâ basınında çıkan haberler arasındadır. Nitekim, ABD'de yayınlanan 17 Aralık 1996 tarihli haftalık "Newsweek" dergisi bu gerçeği şöyle dile getirmiştir: "Noel Baba bir hurâfeden ibârettir; gerçekle hiçbir ilgisi yoktur. Ticârî maksatlarla sonradan uydurulmuştur. Hediyelik eşyâ sektörüne milyonlarca dolar kazandıran Noel Baba, kapitalizmin oyuncağı olmuştur. Tarihçi Stephan Nissenbaun, "The battle for Christmas:Yılbaşı İçin Mücâdele" kitabında Hıristiyânlığın temelinde yılbaşı kutlamalarının ve Noel Babanın bulunmadığını, bunun yasaklanmasının gerekli olduğunu bildirmektedir." [Dünkü makâlemizde de bu konuda bazı nakiller yapmıştık.] Bugün Hıristiyânlar "Noel"i dînî bir gerekçeyle, yani ibâdet niyetiyle kutluyorlar. Bunun için bugün de, bir Müslüman bunu kabûl ederek veya etmeyerek Noel kutlamalarına katılamaz, buna değer veremez. Bilindiği gibi, gayr-i müslimlerden, bize gelen şeyler iki çeşittir: 1- Dînlerinin gereği olarak yaptıkları şeylerdir. Meselâ boyunlarına haç takmaları, bellerine zünnar bağlamaları, Noel, yortu kutlamaları bu kısma girer. Bunları dînlerinin gereği olarak yaptıkları için, bir Müslüman bunları ne niyetle takarsa taksın, hattâ şaka için, Hıristiyânlarla alay etmek için dahî yapsa, dînden çıkar. Hıristiyânların dînlerinin gereği, ibâdet niyetiyle yaptıkları, giydikleri bütün şeyler de böyledir. Bunun için, Hıristiyânlardan gelen şeylerin önce aslına bakmak lâzım. Hıristiyânlar, bunu niçin yapıyorlar? Dînlerinin îcâbı olarak mı, yoksa âdet olarak mı? Bu husûs çok önemlidir. Kezâ Hindûların bayram günlerine, ateşe tapanların kutsal günlerine ve Hıristiyânların Noel gecelerine ve diğer paskalyalarına hürmet etmek ve o zamanlarda, onların âdetlerini, onlar gibi yapmak, bu günleri Müslüman bayramı zannederek, onlar gibi birbirine hediye göndermek, eşyâlarını ve sofralarını, onların yaptığı gibi süslemek, o geceleri başka gecelerden ayırt etmek büyük günâh olur. İslâm büyükleri, "Hindûların bayram günlerine, ateşe tapanların Nevrûz günlerine ve Hıristiyânların Noel gecelerine ve diğer paskalyalarına hürmet etmek, o zamanlarda onların âdetlerini onlar gibi yapmak, insanı dînden çıkarır" buyurmuşlardır. 2- Kâfirlerin dînleri ile ilgisi olmayıp, âdet olarak yaptıkları şeyler. Kılık-kıyâfetle ilgili şeyler âdettir; çirkin olmayan âdetlerde kâfirlere benzemek günâh olmaz. Meselâ ceket, pantolon, gömlek giymeleri, kravat takmaları ve çeşitli ayakkabılar giymek, yemeği masada ve ayrı tabaklar içinde yemek, çatal-kaşık kullanmak, ekmeği bıçakla kesmek, çeşitli eşyâ ve âletleri, binek vâsıtalarını kullanmak âdet olarak yaptıkları şeylerdir. Bir Müslümanın bunları kullanmasında mahzûr yoktur. İslâmiyet bunlara izin vermiştir. Bunları kullanmak, İslâmiyetin yasak etmediği, günâh saymadığı hususlardır. Yalnız şunu önemle belirtelim ki, Noel ile Yılbaşı farklı şeylerdir. Yeni yılı tebrîk etmekte, hayırlı olmasını temennî etmekte dînen mahzûr yoktur. Yılbaşı, diğer günlerden farklı değildir. Hattâ bu gecede, Mevlid okumak, sohbet toplantıları düzenlemek de uygun değildir. Böyle yapılırsa, bu geceye dînî bir hüviyet kazandırılmış olur.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.