Ulaştırma'da vizyon, misyon, proje ve fonksiyon endişeleri

A -
A +

Ulaştırma'nın çiçeği burnunda bakanı Dr. Oktay Vural ile ilk görüşen yazar benim. Müracaatta ayakta mı yoksa makam katında sigaraların duvarlara sindiği odada oturarak beklemek mi iyi derseniz "ikisi de olmasın" derim. Sayın Bakan İzmir'de seçmenleriyle birlikte tatil yaparken "talih kuşu" kondu başına. Artık MHP'nin İzmir'den iki bakanı var. Ahmet Kenan Tanrıkulu'ndan sonra Dr. Oktay Vural. Her ikisi de yeteri kadar konuşan, medyatik olmayan devlet adamları. Halka açık... Ulaştırma Bakanı Vural ilk olarak cep telefonuna kadar kamoyuna duyuruyor. Halka açık, ulaşmak kolay. Sonra çalışma arkadaşlarına genel bir duyuru yayınlıyor. Burada birbirlerini anlamak, itimat etmek, saygı, ekip çalışması ve mükemmelliyetçilik isteniyor. İsrafsız, gösterişten uzak, etkin ve kaynakların verimli kullanılmasına dikkat çekiliyor. Taşra dahil en ufak birimin dahi görüşü isteniyor. - Bakanlıkta eskimiş uygulamalar ve çalışma birimleri değiştirilecek, performansa dayalı bir yapılanmaya gidilecektir. Amaç vatandaşa hizmet için daha veimli, hesaplı, hızlı ve iyi bir bakanlık işleyişidir. - Zihniyet değişikliği olacak? - Evet öyle. Neden ve niçine cevap için yeni yapı kuracağız. İş ve aktivite vizyonu oluşmalı. Kaynaklar akıllı kullanılmalı. Makul cevaplar arıyorum sorularıma. Bir kere fonksiyonel görev dağılımı olmamış. Sorumluluk parçalanmış. Sahibi yok. Muhatap bulunamıyor. Sorun yaşanıyor. - Bir misal verebilir misiniz? - Ne zaman biteceği belli olmayan projeler var. Hantal bir yapı mevcut. Çabuk ve seri hareket etme, karar verme yeteneği artmalı. Ortak çözüm aranmalıdır, kamu kuruluşları arasında. Ortak hedef için çatışma alanları da daraltılmalı. Yap-İşlet-Devret ile kamunun yükünü azaltacağız. Tasarruf alanları neler? Ne kadar yapabiliriz? Realize edeceğimiz alanları şöyle bir görelim. - Projeleri biraz açarsanız? - Projelerde öncelik sıralaması yapacağız. Ülkeye yapacağı katma değer ve istihdamı öne çıkaracağız. Zihnen itici olmaya çalışıyorum. Önde koşmam gerekiyor. Bürokrasiden önce siyaset ve hizmet vizyonu önde olmalı. Kalıplar kırılmalı. Bürokrasi bizi takip etmeli. - Bürokrasinin iktidarı zorlanır o zaman? - Esnek ve şeffaf çalışırım. Hiyerarşik labirentte boğulmam. Sorunu takip ettireceğim. Haftada bir koordinasyon toplantısı yapacağım. "Yazı yazdık kaldı" yok. Yatırımcı kuruluş olarak işletmelerde kopukluk mutlaka giderilecek. 2002 yatırım toplantıları yapılacak. Ödemeler değerlendirilecek ve sorgulanacak. - Bunlar kısa vadede, ya gerisi? Bu sürat demiryolu nedir? Ne götürecek? - Vizyonumu arkadaşlarıma göstermek istiyorum. Ciddi bir vizyon eksikliği ve atalet var kuruluşlarda. Sürat demiryolu hiçbir işe yaramayan bir yatırım. Yazık ki 400 milyon dolar harcanmış bugüne kadar. Ayaş Tüneli bitse de işe yaramayacak, bitmese de. Durdurulsa ötekiler yıkılacak. 250 trilyon harcama yapılmış maalesef. Hizmet alanı sürat demiryolunda Sincan-Çayırhan arası. Tümü bu. Hizmet bölgeleri eksik. Bürokrasi engelini aşacağız. Başka çaremiz yok. - Ya siyasi baskı gelirse? - Gelmez, tahmin etmiyorum. Seri karar süreci başlatacağız. DLH fonksiyon icra edecek. DHM aktif hale gelecek. Fonksiyon icra edecek. THY cuma günü masaya yatırılacak. İşlemeyen havaalanlarımız var. Kapatmak çare değil. Bu alanların ve limanların pazarlanmasını isteyeceğim. - Önemli iş istiyorsunuz, önemsiz işleri önemli yaptırmayacaksınız? - Kesinlikle. Bakanlığın 21. yüzyıl vizyonu, misyonu, organizasyon yapısı, tasarruf yapılacak işler, alanlar ve projeler, kuruluşlarımızın işleyişi, fonksiyonları sil baştan değerlendirilecek. Öyle fazla zamanımız da yok. - Nasıl yani, operasyon mu başlatıyorsunuz? - 20 Ağustos'a kadar birimlerimiz görüş bildirecek. Toplam kalite yönetim sistemini hedefleyen bakanlığımızın "yeniden inşa programı" 3 Eylül 2001'de başlıyor. Yönetimde stratejik değişimler esas alınıyor. Dolayısıyla Ulaştırma Bakanlığı Üç Yıllık (2002-2004) Stratejik Plânı ve yıllık performans planı hazırlığı 30 Kasım 2001 tarihine kadar bakanlığımız bağımsız birimlerince tamamlanacaktır. Değişim şart... - Personel unvanları da değişecek mi? - Değişim felsefemize uyumlu ve fonksiyonel hale getirmek için Personel Dairemiz de 15 Ekim'e kadar hazırlığını tamamlayacak. İnternet ortamında faaliyet göstereceğiz. Yüzyılın teknolojisine uyum sağlayacağız. Hiyerarşik yapılandırmayı ortadan kaldıracağız. Gönüllü ve olumlu bireylerden Bireysel Çalışma Grubu oluşturuyoruz. Ulaştırma ve haberleşme sektörünün önünü açacak etkin ve verimli bir modeli mutlaka sağlayacağız. Hedefin önünde bürokrasi engel olamaz. Telefonlar durmuyor, hele acil olanlar. Konukların ardı arkası kesilmiyor, sohbetimiz kesiliyor. Oysa öğle yemeğinde birlikte olacaktık. Bir başka güne kaldı. Biz "Ciğer 52"ye gidiyoruz. Kemal Derviş de burayı nereden keşfetmiş? Ta ABD'den kalk gel, bu mütevazı yerde ye. Hasan Gemici de konuklarını burada ağırlıyor. Cartlak kebabı ve domates ezmesinin keyfine diyecek yok. Fakat bürokrasi Ulaştırma Bakanlığı'ndaki yeni yapılanmayı farkedince aynı keyfi yaşayacak mı hemen karşısındaki "Ciğer 52"de. Dr. Oktay Vural zor olanı seçmiş.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.