Bugüne kadar 12 defa değiştirilen Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği, son halini 17 Eylül 2009'da aldı. Bu tarihte yapılan değişikliklerle; servis araçlarının en fazla 12 olabilen yaşı, 20'ye yükseltilmiş, rehber personel yaşındaki alt sınır 22'den 20'ye, eğitim seviyesi de lise mezunundan ilkokul mezununa düşürülmüştür. Yapılan değişikliklerle; taşıtların yaşı, emniyet kemeri ve rehber personel bulundurma mecburiyeti, yetkili mercilerce belirlenen okul servis ücretlerine uyma zorunluluğu, gerektiği hallerde servis ücretinin iadesi, Yönetmelik'e aykırı davranışlarda şikayet müessesesi gibi hükümlerin taşımalı eğitim açısından yürürlük tarihi 1 Ocak 2010'dan, 1 Temmuz 2010 tarihine ertelenmiştir. Yönetmelik, ilgili diğer yönetmeliklerdeki standartlardan mahrumdur. Bilindiği gibi teknolojideki gelişmeler yolcu taşımasında kullanılan taşıtlara da yansımakta ve her geçen gün sürüş, fren, viraj güvenliği daha iyi, daha konforlu, daha az yakıt tüketen araçlar üretilmektedir. Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğinde yapılan değişiklikler bu açıdan oldukça mahsurlu ve yanlıştır. Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği'nde, "Okul servis aracı; Araçların İmal Tadil ve Montajı (AİTM) hakkındaki yönetmelik hükümlerine uygun olmalıdır" hükmü bulunmaktadır. Gönderme yapılan AİTM Yönetmeliğinde, otomatik emniyet kemeri bulundurulması mecburi tutulmuş. Ama 20 yaş üst sınırındaki araçlarda, bu ve teknik anlamda uygunluk sağlayabilecek diğer hususlar bulunmamaktadır. AB standartlarına gönderme yapan AİTM Yönetmeliğinde belirtilen şartları 20 yaş üst sınırındaki araçların sağlayamayacağı açıktır. Çocuklarımızı taşıma izni verilebilecek 20 yaşa kadarki eski servis araçlarının çoğunun frenlerinde ABS (Anti-Blokaj Sistemi) bulunmamaktadır. Ayrıca eski araçlar yetkili servislere gitmemekte, uygun yedek parça kullanmamakta (bununla ilgili bir kontrol bulunmamaktadır) ve 10 yıldan sonra orijinal yedek parçaların tedarik zorunluluğunun ortadan kalkması gibi güvenlik dezavantajları oluşturmaktadır. Diğer yandan bu değişiklik ile kullanılmaz durumda olan birçok kamyonet veya van bazlı araç, uygunsuz ve denetimsiz şekilde koltuklandırılıp piyasaya geri gelecek, standartlara uygun araçlar ile haksız bir rekabet ortamı oluşacaktır. Araçların yaşı ile araç-yakıt teknolojisi, araçların yakıt tüketimi ve dolayısıyla emisyonu belirleyen iki önemli faktördür. Bu noktada yaşlı araçların çevre kirliliğine katkısı büyüktür. Araçlar yaşlandıkça daha fazla yakıt tüketir ve egzozdan daha fazla partikül madde ve diğer kirleticileri soluduğumuz havaya atarlar. Araçların 20 yıl önceki standartlarda olacağı düşünülürse, bu araçların yol açacağı sera gazı salınımı ve kirlilik, yeni araçlardan % 80 daha fazla olacaktır. Sonuç ve öneriler 20 yaşındaki araçlar için hurda indirimi uygulaması dahi gündemdeyken, çocuklarımıza hurdaya ayrılması gereken araçlarla taşınmalarını reva gören bu düzenlemeler derhal geri çekilmelidir. Yönetmelik derhal iptal edilmeli, yukarıda belirttiğimiz bilimsel-teknik gereklilikler ile birlikte, 10 yaş üstü araçlara sigorta yapılmadığı da gözetilerek, yeni bir yönetmelik ile araçlarda 10 yaş üst sınırı olmalı, rehberler ve sürücülerde temel eğitim şartı getirilmelidir. Okul servis araçlarının sahip olması gereken özellikler üretim aşamasında dikkate alınmalı, TSE tarafından okul servis aracı standardı belirlenerek tek tip hale getirilmelidir. Servis aracı şartlarını sağlayan araçlara İl Trafik Komisyonları tarafından izin verilmelidir. Ülke çapında yapılacak bir araştırma ile gerek duyulan okul servis aracı sayısı 2-3 yılda bir belirlenmeli, tahditli plaka uygulaması yaygınlaştırılmalıdır. Ali Ekber Çakar (Makine Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Sekreteri) Diğer meslek mensuplarına tanıdığınız hakları bize de verin Sağlık Bakanlığı'na; Bizler, Sağlık Meslek Yüksekokulu mezunlarıyız. Mesleğimiz, Hastane Yönetimi ve Organizasyonu. Ben üç senedir özel bir hastanede asgari ücretle çalışıyorum. Sizlerden arzumuz, diğer meslek gruplarına tanıdığınız kadro hakkını bize de tanımanızdır. Çünkü, diğer meslek grubundakilerden 70 civarında KPSS puanı alanın tayini çıkıyor. Ben iki dönemdir, 80 ve üzeri puan alıyorum, müracaatımı yapıyorum ama bir türlü tayinim yapılamıyor. Bir an önce bu durumun düzeltilmesi en büyük dileğimizdir... A. Burak Şahin-SAMSUN > Adres: İhlas Medya Plaza 29 Ekim Cad. No:23 Yenibosna/İSTANBUL Tel: (0212) 454 38 22 Faks: (0212) 454 31 00