Vatandaşı bilgilendirmenin pratik bir yolu bulunamaz mı?

A -
A +

Birçok devlet dairesinde, vatandaşa açıklayıcı bilgi verilmiyor; azarlanıyor, âdeta kovuluyor. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Sayın Murat Başesgioğlu, gazetemizde çıkan haberinde, 1980 öncesinden sisteme dahil olan esnafın, hiç prim ödememiş olsalar dahi, belli bir miktar parayı toptan ödemeleri halinde hemen emekli olabileceklerini belirtmişti. Bunun üzerine çok sayıda vatandaş açıklayıcı bilgi istiyor. Bağ-Kur'un ilgili birimlerine gidenler de yeterince açıklama yapılmamasından yakınıyor. Mehmet Demirkol, 1972 yılında Adana Elektrikçiler Odası'na kayıt yaptırmış; 1975 yılından 1983 yılına kadar Beyazıt Vergi Dairesine kayıtlı mükellef olmuş. Ama Bağ-Kur kaydı yapılmamış, hiç prim ödememiş. 2001 yılında tekrar iş yerini açmış ve 2003 yılında yeniden kapatmış, 2006 yılında bir daha açmış... Mehmet Demirkol, durumunu öğrenmek istiyor; meslek odasına, vergi dairesine kayıtlı bulunması ile, sayın Bakanın tabiriyle, "sisteme dahil" olmuş olmuyor mu? İlgililerden tatmin edici bir cevap alamayan Mehmet Demirkol ve o durumdaki vatandaşlara daha açık bilgiler vermek gerekmez mi? Yetkililer, bu ve benzeri konuları, vatandaşın anlayacağı açıklıkla yazmalı ve ilgili yerlere asmalılar... Hesap hatalarından mağdur olanlar Yenibosna Bağ-Kur Şubesi'ne kayıtlı bir esnaf olan Durali Güzel de 1981 yılında iş yerini açarak Maliye'ye kaydını yaptırmış, 1988 yılında da Bağ-Kur'a üye olmuş ve bütün primlerini aksatmadan ödemiş. 1992 yılında çıkan kanunla getirilen aftan yararlanmış, 10 yıl geriye dönük borçlanarak, emekli olma hakkını kazanmış. 2005 yılı Ekim ayında emeklilik işlemlerini yaptırmak için Fatih Bağ-Kur Müdürlüğü'ne giden Durali Güzel'e, "bir ay sonra gel, emeklilik işlemlerini yapalım" denmiş; tekrar gittiğinde de "olursun ama ilaç alamazsın, bunun için 4 ay daha prim ödemen gerek" diye söylenmiş. Eşi kalp hastası olan Durali Güzel mecburen 4 aylık ödemelere başlamış, ama bunu 3 ay ödedikten sonra, ilgili birime tekrar sormaya gitmiş, kendi hesabına göre, 23 yılı doldurmasına ve 6 bin 150 YTL alacaklı gözükmesine rağmen, "sen emekli olamazsın" denmiş. Bunun üzerine, Şişli'deki İstanbul Bağ-Kur Bölge Müdürlüğü'ne giderek hesabını çıkaran Durali Güzel'e çıkardıkları ekstrede, 18 yıl 5 ay 9 gün görülüyor, 4 bin 694 YTL alacaklı olduğu belirtiliyor. Durali Bey haklı olarak, "aynı bilgisayar sistemine bağlı olan Bağ-Kur müdürlüklerinde, nasıl olur da farklı sonuçlar çıkıyor" diye soruyor!.. Haberi olmadan, 1981-1985 yıllarında babasının iş yeri için kapatma verdiğini, bu boşluğu da isteğe bağlı olarak ödediğini, maddi sıkıntılar yüzünden 1990-1993 yılları arasında yine iş yerini kapattığını ama bunun da bütün primlerini aynı yolla ödediğini anlatan Durali Güzel, son müracaatında da aynı müdürlüğün kendisini 900 YTL borçlu çıkardığını belirtiyor. 13.11.2005 tarihinde emekli olması gerekirken, Bağ-Kur'daki hesap hataları yüzünden hâlâ beklemede olduğunu ve mağdur edildiğini ifade eden Durali Güzel, yetkililerin bir an önce buna el atmasını istiyor... Benzer hatalar sık sık tekrarlanıyor. Hesap hatalarının önüne geçilmesi için daha titiz davranılamaz mı? Yapılan sıradan bir hatanın, bazen çok büyük mağduriyetleri de beraberinde getirdiği unutulmamalı... > Tel: 0 212 454 38 22 Fax: 0 212 454 31 00

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.