Yeni Karayolu Taşıma Kanunu şoförlere mali yük getirmiştir

A -
A +

Bilindiği üzere, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yeni düzerlemeyle, kamyoncu esnafının almak zorunda olduğu yetki belgesi K1, K2, K3 şeklinde düzenlenmiştir. Kamyoncu esnafının, bahsi geçen yetki belgesini almak için birtakım evraklar ile Ulaştırma Bakanlığı Diyarbakır Bölge Müdürlüğü'ne 25 Şubat. 2005 tarihine kadar müracaat edenler, %89 indirimden yararlanarak K1 yetki belgesi için 1.100.000.000 TL., K2 ve K3 yetki belgeleri için 550 milyon TL. ücret ödeyerek bu belgeleri alabileceklerdir. Bu tarihten sonra müracaat edenlerin ise, K1 yetki belgesi için 10 milyar TL., K2 ve K3 yetki belgeleri için 5 milyar TL. ödemeleri gerekecek. Böyle bir yetki belgesine sahip olan kamyoncuya 2 yıllık süre verilip, 2 yıllık geçiş süresi sonunda aracın tonajının 25 ton istiap haddine ulaşması istenmektedir. Geçimini zorlukla sağlayan şoför esnafının, 2 yıl içinde tonajını 25 tona çıkartmasını beklemek haksızlıktır; hatta, haksızlıktan da öte zulümdür. Kaldı ki, ne Türkiye'de ne de dünyanın hiçbir ülkesinde 25 ton istiap haddine sahip kamyon üretilmemektedir. Bu durumda şoför esnafının 25 ton kapasiteye ulaşması için ikinci bir kamyon alması gerekecektir. Bir kamyonu çalıştırmakta zorlanan kamyoncunun böylelikle mesleğini icra etme şansı kalmayacaktır. Ülkemizde 800.000 kamyoncu esnafı olduğu düşünülürse, bunun en az üçte ikisi, yani 500.000 kamyoncu mesleğini devam ettiremeyecektir. Aileleri de düşünülünce, 2.500.000 insan adeta açlığa terk edilecektir.. Bunlar yetmezmiş gibi, bir de SRC türü mesleki yeterlilik belgesi ve Orta Düzey Mesleki Yeterlilik Belgesi alınma mecburiyeti getirilmiştir. Buna göre, 25 Şubat 2005 tarihine kadar, Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü-ANKARA adresine müracaat edilerek söz konusu mesleki yeterlilik belgesi almaları gerekecektir. Ancak, 25 Şubat 2005 tarihinden sonra müracaat eden şoför, eğitim kursuna tabi tutulacak, kurs sonunda sınava girecek, başarılı olması halinde mesleki yeterlilik belgesine sahip olacaktır. Bu kadarla da kalmayacak iştigal edilen konuyla alakalı olarak, bu sefer de yanlarında Orta Düzey Yönetici mesleki yeterlilik belgesine sahip kişi ya da kişileri istihdam etmek zorunda bırakılmışlardır. Hayat damarları kesiliyor! Ekonomik sıkıntı altında inleyen, bir lokma ekmeğe muhtaç, yoksulluk sınırının altında yaşayan esnafımıza yönelik böyle ağır şartlar getirilmiş olması onların hayat damarlarını kesmek demektir. Bundan böyle bir şoförün yanında bulundurmak zorunda olduğu evraklar nelerdir biliyor musunuz?.. Nüfus cüzdanı, Sürücü belgesi, Trafik Belgesi, Tescil Belgesi, Mali sorumluluk sigortası poliçesi, Ticari Taşıt Kullanma Belgesi, Emisyon Belgesi, Çalışma Belgesi, Teknik Muayene (yapılmış olması) belgesi, Yetki Belgesi, SRC Mesleki yeterlilik belgesi, ODY mesleki yeterlilik belgesi... El insaf!.. Sorarım sizlere 40 yıldır girmek istediğimiz Avrupa Birliği ülkelerinin hangisinde bir şoför bu kadar çok ve çeşitli belgeleri taşımak zorunda bırakılmıştır? Şevket Keskin (Esnaf ve Sanatkârlar Odalar Birliği Başkanı, Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı)-MALATYA

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.