Yapılan araştırmalara göre "Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu" (DEHB) olan çocukların diğer yaşıtlarıyla aralarında zekâ açısından farklılık yoktur. Hatta genellikle daha ileri düzeydedirler. Ancak düşünmeden davranmaları, dikkat eksiklikleri ve bir işi sonuçlandırmadaki güçlükleri sebebiyle zaman içinde sınıftaki akranlarından geri kalmaya başlayabilirler. Yüksek zekâ düzeyindeki DEHB'li çocuklar ise dikkatsiz ve dağınık olmalarına rağmen genellikle biraz çaba ile zaman içerisinde bir işi tamamlama kabiliyetine sahiptirler. Bu sayede ilkokul döneminde pek fazla problem göstermeyebilirler. Ancak genellikle bu çocuklar ortaokul, lise dönemlerinde, yani ders yükü ve okul baskısı arttıkça daha fazla zorluk yaşamaya başlarlar. DEHB'li çocukların okul durumlarında görülen bir özellik de istikrarsız performanslarıdır. Bir gün bir görevi başarıyla sonuçlandırırken, ertesi gün benzer görevi bitiremeyebilirler. DEHB'li çocuklar aileleri için bir bilmece gibidir. Çoğu zaman ebeveyn davranışlarında ikilemlere sebebiyet verirler. Dikkatsizlikleri, ani beklenmedik reaksiyonları ile çeşitli problemlere sebep olurlar. Dikkatsizlikleri ve dalgınlıkları sebebiyle talimatları ya tamamıyla kaçırır ya da eksik algılarlar. Bu çocukların hayatında negatif etkileşim bir kısır döngü halini alır. DEHB'li çocuklara genellikle beğenilmeyen davranışlarından ötürü ceza verilir. Bu tür olumsuz pekiştiriciler o anda etkili olabilir ama istenen davranışı kalıcı hale getirmez. DEHB'li çocuk diğer çocuklara nazaran negatif etkiyi daha çok algılarlar. Bu durum çocuğun dünyaya bakış açısını olumsuz yönde etkiler, hiçbir zaman yetişkini memnun edemeyeceğini düşünür. Bu duyguları pasif veya aktif olarak yetişkine karşı tavır geliştirmesine sebep olur. DEHB'li çocukların evdeki en önemli problemi deneyimlerinden yararlanabilmedeki güçlükleridir. Aileler, talimatlarına karşılık alamadıklarında doğal olarak bir kırıklık yaşamaktadır. Çocuğun aslında kurallara uyabilme kapasitesi olduğunu ama bu davranışları inadına yaptığını düşünmektedir. Oysa pek çok DEHB'li çocuğun problemi amaçlı bir itaatsizlik değil uygun davranışı gösterebilmekteki beceriksizliktir.