Çocukta beceri ve zekâ belirtileri görüldüğünde, ona zekâ testi uygulanması için yeterli bir sebep değildir. Sadece çocuğun ne kadar zeki olduğunu belgelemek için test uygulanması çocuğa zarar verebilir. Zekânın ölçülmesi diğer fiziksel ve fizyolojik ölçümler kadar somut değildir. Sayısal bir veri elde edilmekle birlikte bu veri daha çok klinik değerlendirme için bir anlam ifade etmektedir. Zaman içinde, eğitimle, hayat şartları ile zekânın iç dağılımında, hatta toplam sonucunda değişmeler mümkün olabilmektedir. Yani zekâ çeşitli çevresel faktörlerle etkilenerek değişebilmektedir. Zekâ testi uygulama kararı ancak bir uzman tarafından verilebilir. Çocuklar okulda, evde veya başka sosyal ortamlarda okul başarısı, uyum ve davranış problemleri yaşıyorlarsa yapılacak bazı değerlendirmelerin ardından zekâ testi yapılması gerekebilir. Zekâ testine ihtiyaç duyulmasının nedeni çocuğun muhtemel bir öğrenme güçlüğünün tespit edilmesi olabileceği gibi üstün zihin gücüne sahip oluşunun belirlenmesi de olabilir. Çünkü her iki uçta da çocuklar uyum ve davranış sorunları yaşayabilirler. Zekâ testleri bu konuda uzmanlaşmış pedagog, psikolog ve psikolojik danışmanlarca yapılmaktadır. Bu uzmanların çalıştığı özel klinik ve merkezlerin yanı sıra Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, bazı hastanelerin psikiyatri veya psikoloji departmanlarında da bu testler uygulanmaktadır. Test odası, testi yapan kişinin çocukla kurduğu iletişim, çocuğun motivasyonu, ortamın fiziksel şartları (ısı, ışık vb) gibi birçok faktör testin güvenilirliğini etkilemektedir. Devamı haftaya inşallah...