Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

A -
A +

Düşünün. Anadolu’nun orta yerindeki Adıyaman ilimizin Kâhta ilçesi var ve biz onu ne yazık ki ülke olarak yalnızca Kâhtalı Mıçı (Mıçe) ile tanıyoruz. 

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

 

Oysa o ilçe dünyanın en önemli hazineleri, binlerce yıllık geçmişinden bugüne kalan anıt eserlerin merkezidir; Hitit, Arami, Emevi, Asuri, Artuklu, Pers, Helen, Bizans, Sasani, Roma, Memlûk, Selçuklu ve Osmanlı medeniyetlerinin buluşma noktasıdır, bu pek bilinmez.  

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesiUygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

 

İşte bu ilçeye bir gün Selami Korkutata adlı genç, mütevazı bir kaymakam gelir ve Kâhta sınırları içinde yer alan Kommagene Kralı Antiachos’un Nemrut Dağı’nın zirvesindeki “Tanrılara saygı” için yaptırdığı ve her yıl binlerce turistin ziyaret ettiği o heykellerden yola çıkarak bir fikir geliştirir. Kâhta ve bağlı olduğu Adıyaman, çevresiyle birlikte binlerce yıldır o kadar çok medeniyete ev sahipliği yapmıştır ki onların bıraktığı izlerden ve masallardan kalan üç bin yıllık muazzam miras neden “Hayalî bir uygarlık” fikri ile günümüzle buluşturulmasın? Kaymakam Korkutata “Bir bienal düzenleyelim” der ve bu fikrini de çok ama çok az bir devlet desteğiyle, genellikle de sponsorluklarla, tamamen insani bir gayretle hayata geçirmeye başlar. Fikir o kadar benimsenir ki yukarıdaki başlangıç teması ile yola çıkılır. Bienal Fransızcada “Her bir diğer yıl” anlamına geldiği için “iki yılda bir düzenlenen kültürel ve sanatsal etkinlik” olarak bilinmekte. 

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

 

Açık söylemek gerekirse Adıyaman’a indiğimde benim söz konusu bienalin nasıl yapıldığıyla ilgili okuduklarımın dışında pek bir fikrim yoktu. İlk gecemizin sabahı erkenden Atatürk Barajı’na doğru yola çıktık. Bir hayli taşlı yollardan aşağıya inerek Belören köyü sahilinde bizleri bekleyen iki tekneye atladık. Bize rehberlik edecek kişiyi de o anda tanıdık; bienalin küratörü (sanat eserleri sergileri düzenleyicisi) Nihat Özdal. Bize ilk söylediği söz “Buradan Nevali Çori açıklarındaki adalara gideceğiz, eserlerimiz orada” dedi. Nevali Çori, Hilvan ilçesinin kuzeybatısındaki Neolitik Çağ’dan kalma bir höyük ve yerleşim yeri. Atatürk Barajı’nın Şanlıurfa tarafında kalıyor yani.

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

 

Ve tek tek Atatürk Barajı üzerindeki eserleri görmeye başladık. Çünkü hayalî uygarlığın ana mekânlarından biri de ADALAR olarak seçilmişti. 23 ülkeden 53 sanatçı eserleriyle bienale iştirak etmiş ve eserlerini Adalar başta, Kâhta, Adıyaman ve çevresindeki tüm tarihî eserlerin çevresine yerleştirmişlerdi.
Gezdiğimiz 5 adada en çok ilgimi çeken, “Uygarlık Yığını” adlı Cansu Sönmez’e ait eserdi. 27 adet seramik baştan (Kesikbaş) oluşan eser sürekli güce yenik düşen insanoğlunun kendinden görmediğiyle savaşıp ölmesi, öldürmesi, doğayla savaşması ve yuvasına ihanet etmesi anlatılıyordu.

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

 

Geçmişten günümüze uygarlıkların toplu mezarlıklarını temsil etmekteydi bu eser ve çok çarpıcıydı.
Peter Pal adlı Romanyalı sanatçı ise tam 15 gün çalışmış adada. Her sabah tekneyle gelmiş, adadaki o taşları toplamış, taşımış ve bu eseri ortaya çıkarmış. Anlamı biraz karışık ama şöyle: Sanatçı, adaların toprağın özünü suyun ortasında yeniden yorumladığını, adadaki taşlarla yaptığı piramidin üzerindeki geometrik cam piramidin içindeki suya da kendisinin bir öz vermeye çabaladığını anlatıyor eserinde. 
Adalar dışında Nemrut Tümülüsü olmak üzere, Cendere Köprüsü, Karakuş Tümülüsü, Kommanege Krallığı’nın yazlık sarayı Arsemia, Kâhta Kalesi’nde sergilenen onlarca eser var. Hepsi birbirinden etkileyici tarihî eserlerin bulunduğu, zaten açık hava müzesi gibi olan mekânlarda yerleştirilmiş eserleri görmek hakikaten çok etkileyiciydi benim için.

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

 

Doğrusunu söyleyeyim. Giderken ne göreceğim konusunda ciddi endişelere sahiptim. Ama ortaya konulan değerli çabayı görünce gözlerime inanamadım. Kim derdi ki Kâhta’ya Selami Korkutata adlı bir kaymakam gelecek ve bu açık hava müzesinde, dünyanın en geniş alanına yayılmış bir bienal fikrini ortaya atacak, onu en başta Adıyaman Valisi Mahmut Çuhadar destekleyecek, ardından etkinliği İpekyolu Kalkınma Ajansı düzenleyecek ve 23 ülkeden 53 sanatçı katılıp eserlerini sergileyecek.

 

Türkiye artık farklılaşan bir ülke. Devam edelim.
Bununla da kalınmamış. Bienal çerçevesinde Roma döneminden kalma muazzam Cendere Köprüsü’nün altından akan Kâhta Çayı’nın alüvyonlarıyla genişleyen büyük alanda konser düzenlenmiş. Konseri veren kim peki? Evet Kâhtalı Mıçı. Ya ona eşlik eden “saz heyeti” kimlerden oluşuyor.

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

 

Söyleyeyim; İzmir Devlet Senfoni Orkestrası. Bu şahane fikri akıllarına getirenlere, uygulayanlara helal olsun. Ama bu bienalin adını bile işitmeyip ilgi göstermeyen gösterişçi “sanatsever” burjuvazimizin ve “elitlerimiz”in Hafıza Odası adlı sergisiyle cümbür cemaat Diyarbakır’a doluşmasına sebebiyet veren moda sanatçımız Ahmet Güneştekin almış kokuyu ve bu konsere atfen “Keşke bu kadar zorlamasaydınız” deyip dalga geçmiş. Sanki Kâhta doğunun en batısı, batının en doğusu ve medeniyetlerin buluşup harmanlandığı coğrafya değil. Dedik ya “Buranın ekmeğini biz yeriz, burjuvaziye ben yeterim” havası. Binlerce insanın o ışıklandırılmış tarihî köprünün gölgesinde dinlediği konseri herkes anlata anlata bitiremiyor. Üstelik Türkücü Zara da gelmiş aynı yere ve 30 bin kişiye seslenmiş tıklım tıklım alanda. Ha size bir haber daha vereyim çok sevgili “elitler” topluluğu. Borusan Quartet de 25 Ekim’de aynı yerde konser verecek.

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

 

Kâhta Kaymakamı Selami Korkutata’yı en çok destekleyen ismin Adıyaman Valisi Mahmut Çuhadar olduğunu söylemiştim.  Onunla da tanıştık, restore edilmiş olağanüstü Kâhta Kalesi’nin halıların serildiği bir odasında yer sofrasında yemek de yedik. Tabii, çiğ köfte başta, tavuklu buğday pilavı ve helva. Bu yemek o kadar ilginç geldi ki mekân ve atmosfer bakımından bana. 

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

 

Çünkü Mahmut Çuhadar da mütevazılığı yanında çok üretken bir insan. Epey konuşup sohbet ettik ve bu arada yıllardır neden Türkiye’de olmuyor diye yakındığım bir projeyi hayata geçirmek üzere olduğunu anlattı bana. Göksu Çayı’nın Kızıl İn denilen mevkiine bir küçük marina inşa ettiriyor. Bu arada iki sponsor şirkete iki adet de yolcu teknesi aldırmış. Göksu Çayı’ndan Fırat Nehri’ne bağlanan ve oradan 80 kilometre boyunca tarihî duraklara uğrayan bir yolculuk nehir teknesi yolculuğu tasarlamış. Ve bu proje önümüzdeki yaz hayata geçecek. Bu arada Selami Korkutata’nın Cendere Köprüsü civarına bir karavan kamping yaptırma düşüncesini de işitince “Tamam” dedim. Aradığım, alternatif turizm nedir, faydalı turist nasıl getirilir bilen, vizyon sahibi, işinin ehli iki idareciyle karşı karşıyayım. Nitekim Nemrut’un tepesinden inip kahvaltı yaptığımız Karadut köyündeki evin sahibi Bayram Bey’in “Sabah akşam dua ediyoruz, onun sayesinde bu yıl bol turist gördük” dediği Adıyaman Valisi ile Kaymakam’ın bu çabaları sayesinde vilayete gelen turist sayısında bu yıl patlama yaşanmış ve neredeyse 250 bini bulmuş. Ama tabii bu daha artabilir çünkü uçak sayısı yeterli olmadığı için pek çok kişi ya Şanlıurfa ve Malatya’ya ya da Gaziantep’e gidip oralardan gelmek zorunda kalıyor. Geçen pazar THY Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat, CNN TÜRK’te Hakan Çelik’in konuğuydu. Bolat orada “Bütün doğu ve Güneydoğu’yu turizm destinasyonu olarak öne çıkarmak için çalışacağız” dediği için umutlanabilir Adıyamanlılar diye bir ön müjde vereyim.

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi,

 

Uygarlıkların buluşma noktasında bir başarı hikâyesi

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.