Türkiye" gazetesinin Ankara'daki Medya Grup Başkanlığı'nı ziyaret eden Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül'ün, Yüksek Askerî Şûra, (YAŞ) Kararlarının yargı denetimine açılmasına imkan sağlayan 8. Uyum Paketi önlerine geldiği zaman, bunu değerlendireceklerini belirterek, şahsen YAŞ kararlarının yargıya açılmasına taraftar olmadığı görüşünü dile getirdiğini, 1 Temmuz 2003 Tarihli "Türkiye"de çıkan bir haberden öğreniyoruz. Bu münasebetle şunu belirteyim ki, ben de bu konuda öteden beri Sayın Gönül ile aynı fikirde olduğum gibi, esasen AB'nin yargı organı olan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM)nin istikrara kavuşturulmuş içtihadları da Yüksek Askerî Şûra (YAŞ) kararlarının yargıya açık olmasını talep etmemektedir. Gerçekten "Adil Yargılama Hakkı"nın kapsamı ile ilgili olarak AİHM'nin 17 üyeden oluşan ve kesin karar veren "Büyük Daire"sinin 8 Aralık 1999 tarihli "Pellegrin" adlı kararı konumuz bakımından büyük önem taşımakta, zira bu karar Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin m.6'da yer alan Adil Yargılama Hakkı ile ilgili içtihadı istikrara kavuşturarak YAŞ Kararları'nın yargıya kapalı olmasını "Adil Yargılanma Hakkı" kavram ve kapsamına aykırı bulunmamaktadır. Yani, 25 Mayıs 2003 Tarihli ve bu sütunda yayınlanan "Adil Yargılanma Hakkı ve AB" başlıklı köşe yazımda da vurguladığım üzere, AİHM, Pellegrin kararında, ifa edilen görevin niteliğini gözönünde tutarak, bazı niteliklere sahip görevleri yapanların durumlarını, m.6 koruması dışında tutmaktadır. Kısaca; Pellegrin Kararının ortaya koyduğu kriterlerin gereği olarak, yargıç ve savcılar ile silahlı kuvvetler mensupları, devletin egemen gücünün kullanılmasına doğrudan katıldıkları için bunların görevden alınmaları ve emekliliğe sevkleri konularındaki işlemler m.6'nın koruması altında değildir. Zira bu mevkilerde bulunanlar egemen devletin egemen gücünün bir parçasını kullanmakta, bu nedenle de devletin, bu tür personelden özel bir sadakat ve güven bağlılığı talep etmekte hakkı ve meşru menfaati mevcut bulunmaktadır.