1'den önce hangi sayı vardır?

A -
A +

Görmeden inanmak uygun mu? Allah insanların Cennete veya Cehenneme gideceğini biliyorsa imtihan etmeye niye gerek duymaktadır? CEVAP: Dünya, bir imtihan yeridir. Allahü teâlâ, Bekara suresinin başında gayba imanı, yani görmeden inanmamızı emretmiştir. İyi ile kötünün, inananla inanmayanın ayırt edilmesi için bir imtihan gerekir. Allahü teâlâ imtihan etmeden de kullarının ne yapacağını, suç, günah işleyeceğini bilir. Fakat, henüz suç işlemeden cezalandırılsa, (Suçum yokken, imtihan edilmeden, beni cezalandırmak doğru değil) diyebilir. İşte bunun gibi sebeplerle, insanlar imtihan için dünyaya getirilmiştir. Söz dinleyenle, dinlemeyen, suç işleyenle işlemeyen belli olsun diye, bazı yasaklar konmuş, bazı ibadetleri yapma mecburiyeti getirilmiştir. Üstelik bu emir ve yasaklar, insanın dünya ve ahiret menfaati içindir. Görmediğine inanmayan, Allah'ı inkâr eden zekî bir dehri [ateist] vardı. Hıristiyan papazları bu dehriye cevap veremeyince, sana ancak islam âlimleri cevap verebilir derler, onu Kufe'ye gönderirler. Kufe'ye gelip, dünyada bana cevap verebilecek bir âlim bulamadım der. Herkese meydan okur. İmam-ı a'zamın hocası Hammad-ı Kufi hazretleri (hele önce bizim çocuklarla tartış, gerekirse âlimlerle görüşürsün) der, onun karşısına Numan bin Sabit isimli bir genci [imam-ı a'zam Ebu Hanife'yi] çıkarır. Dehri, çocuk denilecek yaştaki bir gençle tartışmayı gururuna yediremez. Kürsüyü yumruklamaya başlar, "Hani nerede, o meşhur âlimleriniz" der. Genç Numan, onu gururundan vurmaya çalışıp, "Ne o der, demek benden korkmaya başladın?" Dehri bu söze tahammül edemeyerek ilk sorusunu sorar: - Var olan şeyin başlangıcı ve sonu olmaması mümkün mü? - Elbette mümkündür. - İmkansız bu. Nasıl olur? - Rakamlar, sayılar var değil mi? - Var elbette. - Peki 1'den önce hangi sayı var? - Herhangi bir sayı yoktur. - Mecazi 1'in önünde bir şey yoksa, hakiki 1'in önünde ne olabilir? - Peki hakiki 1 dediğin varlığın yönü ne tarafadır? - Önce şunu söyleyelim. O mekandan ve yönlerden münezzehtir. Yani yaratıkların hiçbirisi hiçbir bakımdan yaratana benzemez. Benzetilen her şeyden münezzehtir. Ama yaratıklardan tek yönde olmayanlar olur. - Mesela ne vardır? - Mumun ışığı tek yönde değildir. - Yaratıcı varsa görünmesi gerekmez mi? - Var olduğu halde görünmeyen şeyler olabilir. - Var olan şey nasıl görülmez? - O halde aklın ve canın varsa göster. - Evet ikisi de görülmez. Ama yürüyüp gezmem canımın ve aklımın olduğunu gösterir. Tanrının varlığını gösteren böyle bir şey var mıdır? - Kâinatın yoktan yaratılması Onun var olduğunu göstermez mi? - Peki O, şu anda ne yapmaktadır? - Sen bütün soruları kürsüden sordun. Biraz da ben kürsüden cevap vereyim. - Peki geç kürsüye. İmam-ı a'zam olacak bu genç, kürsüye çıkıp, "Allahü teâlâ şu anda, senin gibi imansız bir dehriyi kürsüden indiriyor ve benim gibi bir mümini kürsüye çıkarıyor" der ve adından (O halde Rabbinizin hangi nimetini inkâr edebilirsiniz?) mealindeki âyet-i kerimeyi okur. Kalabalık hep bir ağızdan Allahü ekber diyerek tekbir getirirler. Bu arada dehri çoktan sıvışıp gitmiştir.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.