Sual: Mecellede âdete ait hükümlerde değişiklik olabilir deniyor. Buna bir iki örnek verilebilir mi? CEVAP: Üç örnek verelim: 1- İmam ve müezzinin ücret alması caiz değildi, şimdi caizdir. Çünkü şimdi bu işleri ücretsiz, sırf Allah rızası için, hiç aksatmadan yapacak kimse bulmak çok zordur. 2- Eskiden açık havada ramazan hilâlini çok kişinin görmesi gerekirdi, şimdi iki kişi görse kâfi gelir. 3- Eskiden hapis ile ikrah, mülci değildi. Şimdi mülci ikrahtır. Mülci ikrah, insanın rızasını ve ihtiyarını yok eden tehdittir. Zorlanan şeyin yapılması zaruri olur. Bu da, ölüm, bir uzvun veya bütün malın telef olması veya bu ikisine sebep olacak hapis ve dayak demektir. Duaları izin ile okumak Sual: Yapılan zikirler için bir âlimden izin almak gerekir mi? CEVAP: Gerekmez. Fakat bir duayı, zikri şifa için veya bir ihtiyacın hasıl olması için okurken, izin ile okumak şifanın hasıl olmasına sebep olur. Muhammed Masum hazretleri buyurdu ki: Farz ve sünnet olan amelleri, zikri, dua ve âyet-i kerime okumayı sevab kazanmak için yaparken, izin almaya gerek yoktur. Bunları şifa için, bir ihtiyacın hasıl olması için okurken tesir etmeleri, üstadın izin vermesine bağlıdır. (2/36) İmam-ı Rabbani hazretleri de, (Kalbin temizlenmesi için, zikri izin ile yapmalıdır) buyuruyor. (c.3 m.25) Mürşid-i kâmillerin kitaplarından öğrenip okumak, izin almak olur. İzin alan, izin verenin vekili olur. Bunun okuması, vekil edenin okuması gibi tesirli, faydalı olur. (İslam Ahlakı) Sebepli yaratmak Sual: Allahü teâlâ her şeyi âdeti gereği sebepli mi yaratır? Sebep olmadan da yarattığı şeyler yok mudur? CEVAP: Allahü teâlânın yaratması iki türlüdür: Birincisi, (OL) der, hemen o şey oluverir. İkincisi ise sebeplerle yaratır. Allahü teâlânın âdeti, her şeyi sebeplerle yaratmaktır. Çocuk olması için ana ve babayı sebep kılmıştır. Dilerse baba olmadan veya hem ana hem baba olmadan da yaratabilir. Mesela Hazret-i İsa'yı babasız, Hazret-i Âdem'i ise anasız babasız yaratmıştır. Mucize ve keramet böyle değildir. Allahü teâlâ bunları sebepsiz olarak, harika olarak yaratır. Sebebe yapışmak, Allahü teâlânın âdetine uymaktır. Allahü teâlânın sebepsiz yaratması, âdetin haricine çıkmak olur, harika olur. Şiir yazmak Sual: Şiir yazmanın, okumanın mahzuru var mıdır? CEVAP: Mahzuru yok ise de, her zaman şiirle meşgul olmamalıdır. İki hadis-i şerif meali: (Şiir, güzeli daha güzel, çirkini daha çirkin olan bir sözdür.) [Buhari] (Bazı şiirlerde apaçık bir hikmet vardır.) [Buhari] > Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com