Sual: Kabir ziyaretinde hayzlı, Fatihayı Besmelesiz mi okur? Cenaze namazında cenaze duasını bilmeyen de Fatihayı besmelesiz mi okur? CEVAP: Hayzlının Fatihayı dua niyetiyle okuması caizdir, besmele çekmesinin mahzuru olmaz. Dua niyeti olmadan âyetleri ve Fatihayı besmelesiz de olsa okuyamaz. Dua ayetlerini besmeleli veya besmelesiz okuyabilir. Hayzlı kadın, dua niyetiyle Fatiha okuyup ölülere bağışlayabilir. Cenaze duasını bilmeyen Fatihayı okur. Ayet olarak okumaz. Onun için besmele çekmeden okur. Unutup besmele çekerse de mahzuru olmaz. Hattı düzgün yazmak gerekir Sual: Besmeleyi veya dini yazıları ters, leylek gibi ve okunmayacak bir hat ile yazmak caiz mi? CEVAP: Caiz değildir. (B) harfinin noktasını koymayan bir hattatı Hz. Ömer kırbaçlamıştır. Hele leylek, hayvan insan şeklinde yazmak daha kötüdür. Okunmayacak şekilde, veya tersten simetri olarak da yazmak asla caiz değildir. Hattat Cemil bey, her fırsatta, İslam âlimlerinden duyduğu (Küllü hattatün câhilün) sözünü tekrar eder. Bütün hattatlar cahildir demektir. Buradaki küllü, hepsi anlamında değil, ekserisi anlamındadır. Yoksa Kur'an-ı kerimi düzgün yazan hattatlar övülmüştür. Dine uygun olmayacak şekilde yazı yazan hattatların facir olduğu da bildirilmiştir. (İzhar-ül hak) Mahrem ile halvet Sual: Bir hoca, süt bacı, genç kayınvalide, başka bir kocadan olma kızı ve benzerleriyle halvetin caiz olmadığını bildiriyor. Bunlar mahrem değil mi, bunlarla halvet caiz olmaz mı? CEVAP: Bu kadınlar ebedi mahremdir. Ebedi mahrem olan kadınlarla halvet caizdir. Süt kardeş ile, genç kaynana ve gelin ile, fitne şüphesi yani insanların suizan edip yanlış anlaması söz konusu olunca, mekruhtur. Fitne şüphesi olmayınca mekruh olmaz. Zekat ve hile Sual: 50 lira zekat vermem gerekiyordu. Bir fakir arkadaşımda 140 lira değerinde bir altın vardı. Bu altını bana 50 liraya satar mısın sana zekat vereceğim dedim. O da 140 lira değerindeki altını 50 liraya sattı. Ben de ona altını zekat olarak verdim. Zekatım sahih oldu mu? CEVAP: Zekat sahih oldu. Ancak fakir normalde 140 lira değerindeki altını 50 liraya satmaz. (Zekatı bana verecek) diye ucuza sattı. Böyle ucuza satın alınması mekruh olur. Bunun gibi, fakire 140 lira değerinde bir altın verip, mesela 100 liraya geri almak da aynı şekilde mekruhtur. Halbuki zekat işi olmasa idi, insan malını, altınını en ucuz fiyata satabilirdi. Hatta para almadan hediye bile edebilirdi. Güneş enerjisi Sual: Güneş enerjisi ile ısınan su ile abdest almak caiz mi? CEVAP: Evet caizdir. > Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com