Sual: Güvendiğimiz kimseye veya tanıdığımız bir arkadaşa veresiye mal satınca veya ona borç para verince, senet yazmak gerekir mi? CEVAP: Evet senet yapmak veya iki şahit bulundurmak sünnettir. Vacip diyen âlimler de vardır. Çünkü Kur'an-ı kerimde buyuruluyor ki: (Ey İnananlar, belirli bir süre için borçlandığınız zaman onu yazın. İki şahit bulundurun. Borç büyük veya küçük olsun, vadesiyle beraber yazmaya üşenmeyin; bu, Allah katında en doğru, şahitlik için en sağlam ve şüphelenmenizden en uzak olandır.) [Bekara 282] Senet yapmak itimatsızlık değildir. Arkadaş unutabilir, biz unutabiliriz. Dinimizin emrine uyup senet veya şahit olursa tedbir alınmış olur. Selam verirken Sual: Selam verirken selamün aleyküm mü denir, yoksa esselamü aleyküm mü? CEVAP: Her iki şekilde de selam verilir. (Selamün aleyküm) diye selam vermek yerine (Esselamü aleyküm) demek daha iyidir. (Selamün aleyküm) denince, (Ve aleyküm selam) demek farzdır. (Esselamü aleyküm) denince de, (Ve aleykümüsselam) denir. Her ikisinde de "ve"yi söylemelidir! (Ve aleyküm...)deki "ve", (dahi) manasındadır. Yani, (Allahın selamı bizim üzerimize olduğu gibi, sizin de üzerinize olsun!) demektir. Sadece (Aleyküm selam) ise, sanki (Selam bize değil size olsun) gibi uygunsuz bir manaya gelebilir. Selamı düzgün verip düzgün almak iyidir. "Ve" söylemeden de almak caiz ise de, 've'li söylemelidir. *** Sual: Numaratörle veya elektronik sayaçla yahut hesap makinesi ile tesbih çekmek, zikretmek bid'at midir? CEVAP: Sayı saymak ibadet değil, âdettir. Deveye binmek zevaid sünnettir. Otomobile, uçağa binmek âdettir, sünnete aykırı değildir. Bunun gibi mekanik veya elektronik aletlerle tesbih çekmek bid'at değildir. Ancak bu aletleri insanların içinde kullanmak dikkatleri çeker. Riyaya, fitneye sebep olabilir, gösterişe kaçabilir. Bu bakımdan cep içinde ve tenhada çekilmelidir. *** Sual: Tam İlmihalde, "Belli bir kâfirin kâfir kalacağını, Allahü teâlânın bildiğini kimse söyleyemez" deniyor. Bu cümlede sanki Allah bilmez gibi anlaşılmıyor mu? CEVAP: O konu hatta o paragraf tamamen okunursa öyle bir şey anlaşılmaz. Tek cümle alınınca yanlış anlaşılabilir. Ondan bir önceki cümle ise şöyledir: "Belli bir kâfirin ebedi kâfir kalıp kalmayacağını Allahü teâlâ bilir." Demek ki, Allahü teâlâ biliyor ki, bu kâfir ebedi kâfir kalacaktır diye kimse söyleyemez. Çünkü Allahın takdirini hiç kimse bilemez. Yani Allah indinde, o kimse kâfir olarak mı ölecek, yoksa imanlı mı ölecek bunu kimse bilemez denmek isteniyor. *** Sual: Vitri kılarken, Kevser, Felak ve Nas surelerini okumak uygun mu? (Kevser 3 âyet, Nas 6 âyet olduğu için soruyorum.) CEVAP: Kevser'den sonra Nas okunsa mekruh olur. Kevser'den sonra Felak okunduğu için uygundur. Nas Felak'tan sonra okunuyor, üç âyet değil, bir âyet fazla olduğu için mahzuru olmaz *** Sual: Bazıları üç istiğfarı imam selam verdikten sonra okuyor. Allahümme entesselam...dan sonra okunması mı gerekiyor? CEVAP: Evet. *** Sual: Maliki'yi taklit eden, zaruri sebeplerle; mesela unutarak öğleyi asrı evvele kadar kılamazsa, tekrar Hanefi'yi taklit edip öğleyi asr-ı evvelde kılması caiz mi? CEVAP: Evet.