Sual: Şaraptan yapılan sirkeyi, domuz yağından yapılan sabunu kullanmak caiz mi? CEVAP: Evet caizdir. Çünkü değişime uğruyor. Domuz veya leş, tuz içine düşüp, tuz olsa, temiz olur. Kuyuya düşen gübre, zamanla çamur haline gelse, temiz olur. Şarap sirke haline gelince temiz olur. Bütün kimyevi değişmeler böyledir. (Redd-ül muhtar, Tahtavi, Menahic-ül-ibad) Domuz da, şarap da âyet-i kerime ile yasak edildi. Domuz leşi tuz gölüne düşüp tuz olsa, kimyasal değişime uğradığı için tuz temiz oluyor. Şarap da şiddetle yasaklandı. Hz. Enes anlatıyor: Resulullah şarapla ilgili şu on kişiye lanet etti: 1- Şarap yapmak için üzümü sıkana, 2- Sıktırana, 3- İçene, 4- Sâkilik yapana [içkiyi getirip sunana], 5- Şarap yapmak üzere üzümü taşıyana, 6- Taşıtana, 7- Satana, 8- Satın alana, 9- Ücretsiz verene, 10- Satıp parasını yiyene. (Tirmizi, İbni Mace) On sınıf insanın lanetlenmesine sebep olan şarap, sirke yapılırsa, temiz oluyor. Sirke bazı meyvelerden de yapılırsa da, en kalitelisi üzüm şırasından, yani şaraptan yapılandır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir: (Sirke ne güzel yiyecektir.) [Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai] Hoparlörde dönüşüm Sual: Üzüm suyu, şarap haline gelince haram oluyor. Acaba imamın sesi, kasete, teybe alınca, ses nakli mi oluyor, yoksa özelliği değişiyor mu? CEVAP: Bu işin uzmanları diyor ki: Mikrofon, ses enerjisini elektrik enerjisine dönüştüren bir transduser, bir alettir. Hoparlör, elektrik enerjisini ses enerjisine dönüştüren bir transduser, bir alettir. Mikrofonla hoparlör arasında ses nakli olmuyor, sesi yükseltmiyor, bir enerji dönüşümü oluyor. Mikrofona karşı konuşan insanın sesi, önce elektrik enerjisine dönüşüyor. Buradan hoparlöre giden elektrik sinyalleri tekrar sese dönüşüyor. Mikrofona giren ses dalgalarının etkisiyle, diyafram, kristal elemanı hareket ettirerek manyetik bobinin uçlarında elektriksel gerilim meydana gelmektedir. Meydana gelen bu elektrik sinyalleri yükseltici vasıtasıyla hoparlöre girmektedir. Ses bilgilerini taşıyan elektriksel akımların ses bobininde oluşturduğu manyetik alan ve mıknatısın kendi sabit manyetik alanı etkilenerek hoparlör diyaframını titretmektedir. Diyafram titreşerek ses dalgalarını yaymaktadır. Bu orijinal sesin nakli değildir, farklı frekanslarda enerji dönüşümüyle başka özellikte yeni bir ses meydana gelmektedir. Bu ses, tıpa tıp aynı benzese de farklı bir sestir. Meydana gelen yeni ses, konuşanın kendi sesi değildir. Elektrik tesiri ile hasıl olan, mıknatıs kuvvetlerinin titrettiği demir levhanın, husule getirdiği başka bir sestir. Namaz kılarken, imamdan başkasının sesine uymak caiz olmaz. Bu inceliği iyi anlamak gerekir. Her ilimde olduğu gibi, fen ilminde de o işin uzmanı söz sahibidir. Dinimiz de buna kıymet verir. Çünkü fen ilimleri, İslami ilimlerin bir koludur. Dini bilgilerde ise edille-i şeriyye esastır. Fen bilgileri bunlara göre açıklanır. Müslüman ve uzman bir doktor, bu hasta guslederse ölür diyorsa, teyemmüm etmeli diyorsa, o doktora inanılması gerektiğini, diğer fen işlerinde de durumun böyle olduğunu dinimiz bildiriyor. Hoparlörden çıkan ses, nakli seda mı, yankı mı, yoksa başka bir ses mi, bunu ancak uzmanı bildirir. Uzmanlar da bu sesin nakli seda veya yankı olmadığını yukarıda bildirmişlerdir. > Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com