Sual: En faziletli iman nedir? CEVAP: İmanın altı şartına inanıp, hubb-i fillah buğd-i fillaha sahip olduktan sonra, hep Allahü teâlâyı hatırlamak, her işini dine uygun olarak, Allah için yapmaktır. Bir hadis-i şerif meali: (En faziletli iman, nerede olursan ol, Allahü teâlânın seninle beraber olduğunu bilmendir.) [Taberani] Mezhebsiz ehli sünnet olmaz Sual: Mezhebsiz bir kimse, kendi anlayışına göre bir o mezhebden bir bu mezhebden alarak ibadet etse, Ehl-i sünnet itikadına aykırı hiçbir itikadı da olmasa, bu kimseye Ehl-i sünnet denmez mi? CEVAP: Bugün için dört hak mezhebden birisine uymayan kimse Ehl-i sünnet olamaz. Ehl-i sünnet olabilmek için dört hak mezhebden birisine de uyması gerekir. Uymazsa mezhebsiz olur. Mezhebsiz olan da Ehl-i sünnet olamaz. Akıntısı olanın abdesti Sual: Maliki'yi taklid eden bir kimsenin çıbanı, basuru veya başka bir akıntısı olsa, ara sıra idrar kaçırsa, sabahleyin aldığı abdest ile; abdesti bozan başka bir şey olmazsa, yatsıyı da, o abdest ile kılabilir mi? CEVAP: Evet kılabilir. Her vakitte abdest alması gerekmez. Vaktin sonu beklenmez Sual: Hanefi mezhebinde henüz özür sahibi olmayan, akıntısı kesilmezse o vaktin sonuna kadar bekler mi? Vücudunun herhangi bir yerinde akıntılı yara meydana gelse, bu yara kısa veya çok uzun sürse Maliki'yi taklit ederken guslünü de Maliki'ye göre mi alması gerekir? CEVAP: Özür sahibi olsaydı, vaktin sonuna kadar beklemesi gerekmezdi. Vakit girince hemen abdestini alıp namazını kılardı. İlk defa olan bu akıntıda ise, akıntının kesilip kesilmeyeceği bilinmediği için, vaktin çıkmasına abdest alıp farzı kılacak kadar zaman [10-15 dakika] kalınca, abdest alıp namazını kılar. İkindi vakti böyle bir durum olunca, akşam ezanına kadar, yatsı vaktinde de böyle bir durum olunca imsak vaktine kadar beklemesi gerekir. S. Ebediyye'de deniyor ki: Bir namaz vakti girdikten, farzı kılacak kadar zaman sonra özür başlasa, vaktin sonu yaklaşıncaya kadar bekler, hiç durmadı ise, vaktin sonunda abdest alıp, o vaktin namazını kılar. Namaz vakti çıktıktan sonra, sonraki namaz vakti içinde durursa, önceki namazını iade eder. İkinci namaz vaktinin başından sonuna kadar hiç kesilmezse, özür sahibi olduğu anlaşılır ve kılmış olduğu önceki vaktin namazını iade etmez. Ancak, böyle durumlarda, ikindiyi akşama [mekruh vakte] kadar geciktirmemek ve yatsıyı gece yarısından sonra kılmamak için Maliki mezhebine uyarak vaktin sonunu beklemeden abdest alıp namazını kılabilir. Abdesti bozacak başka şey olmamışsa, bu abdestle beş vakit namaz kılabilir. İşte, çarşıda, pazarda, yolculuk veya benzer yerlerde olup da, gusletme imkanı yoksa, Maliki'ye göre gusletmeden de Maliki'yi taklit edebilir. Gusletme imkanı varsa gusletmesi gerekir. Gusülde, abdestte ve namazda Malikinin şartlarına uyması gerekir. Çünkü bu üçü birbirine bağlıdır. > Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com