Sual: İblis [Şeytan] Allaha değil, Hz. Âdem'e secde etmediği için niye lanetlendi? Şeytanın Hz. Âdem'e secde etmeyişi ile, Allaha isyanın ne ilgisi var? Hem Allah'a isyan etmiş olsa bile, isyan küfre sebep olur mu? Niye Allah kendisine değil de, Hz. Âdem'e secde edilmesini emretmiştir? CEVAP: Secde, Âdem aleyhisselama değil, Allah için yapılması istendi. Yani Hz. Âdem istikametinde Allah'a yapılması istendi. Biz de Kâ'be istikametinde Allah için secde ediyoruz. Kâ'beye secde etmiyoruz. Meleklere ve İblis'e, Âdem aleyhisselam istikametinde Allah'a secde edilmesi emredildi. Şeytan ise, bu emrin yanlış olduğunu söyleyerek secde etmedi. Yani şeytan secde etmediği için değil, Allah'ın emrinin yanlış olduğunu söylemesi yüzünden lanetlik oldu. Namaz kılmayan, oruç tutmayan kimse, Allah'a isyan halinde olmakla beraber ona kâfir denmez. Ama namazı, orucu lüzumsuz görürse kâfir olur. İşte şeytan da Allah'ın emrini uygun görmeyip, (Ben ateşten o ise, topraktan yaratıldı. Ateşten yaratılan bir varlığın, topraktan yaratılan bir varlığı kıble edinmesi yanlıştır) diyerek secde etmedi ve ebedi lanetliklerden oldu. Câmide ilahi okumak Sual: Büyük camide birkaç imam var. İmamlar sıra ile namaz kıldırıyor. İmamın birisi, kendi sırası gelince, namazdan sonra ilahi ve şiir okuyor. Hep aynı ilahiyi okuyor. Böyle ilahi okuması bid'at midir? CEVAP: Mümini kötülemek, şehevi aşk, ahlaksızlık gibi haram şeyler bulunan şiiri okumak tahrimen mekruhtur. Vaaz, nasihat, hikmet, Allahü teâlânın nimetleri bulunan, müminleri öven şiirleri yani ilahi ve mevlidi teganni etmeden okumak sevap ve tarihi şiirleri ara sıra okumak mubah ise de, şiirle meşgul olmak makbul değildir. Camilerde ilahi ve mevlidleri [namaz kılanlara mani olmamak şartı ile], ara sıra okumak caizdir. Her zaman okuyup, âdet haline getirmek caiz değildir. (Redd-ül muhtar) İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki: İlahi, kaside ve Kur'an-ı kerimi teganni ile okumak ve dinlemek, bizim yolumuzda yasaktır. (1/266 ve 3/7) Şiir, vezinli söze denir. Nağme bulunmayan güzel sesi dinlemek mubahtır. Sıkıntı gidermek için, nağme ile, kendi kendine okumak caiz diyenler vardır. Fakat, başkalarını eğlendirmek veya para kazanmak için okumak haramdır. (Ahlak-ı alai) Görüldüğü gibi, imamın ilahiyi âdet haline getirmesi uygun olmaz. İftitah tekbiri alırken Sual: İftitah tekbiri alırken, kimisi elleri kulaklara varmadan Allahü ekber diyor, kimisi elleri bağladıktan sonra diyor. Kimi de elleri kulakta iken diyor. Yanlış yapılırsa namaz bozulur mu? Doğrusu hangisidir? CEVAP: Uygun olanı, eller kulakta iken tekbir getirilmeye başlanır, eller bağlanırken bitirilir. Elleri kulaklara kaldırırken de Allahü ekber dense sahih olur. Çünkü elleri kaldırmak farz değil, sünnettir. Eller kulaklarda iken tekbir getirilirse yine sahih olur. Elleri bağladıktan sonra da tekbir alınsa yine sahih olur. Hatta hiç elleri kulaklara kaldırmadan hemen bağlanarak tekbir alınsa yine tekbir sahih olur. Ama sünnete uygun olmaz. Sünnete uygun şekilde tekbir almalıdır.