Sual: Bir Müslüman Boğaz Köprüsünden intihar etmek için kendini denize atarken pişman olup gerçekten tövbe etse, intihar günahından kurtulmuş olur mu? Yahut zehir veya zehirli hap içse, sonra pişman olsa, ama hemen ölse, intihar günahından kurtulmuş olur mu? CEVAP: Şuuru yerinde iken intihar etmek başkasını öldürmekten daha büyük günahtır. (Berika) Yeis halindeki tövbenin kabulü hususunda ihtilaf edilmiş ise de, muhtar kavle göre Müslümanın tövbe etmesi sahih olur, fakat, kâfirin imana gelmesi sahih olmaz. (Dürr-ül muhtar) Bir âyet-i kerime meali şöyledir: (Allah tövbeleri kabul eden ve merhameti bol olandır.) [Bekara 37] Bir hadis-i şerif meali de şöyledir: (Ölmeden az bir süre önce, tövbe edenin tövbesi kabul olur.) [İ. Ahmed] İbadeti gizlemek Sual: Fitne olsa da, başkaları kızsa da namazı onların gözleri önünde emr-i maruf niyetiyle kılmak gerekmez mi? Yoksa fitneye sebep olmamak için, ibadeti gizlemek mi gerekir? CEVAP: Fitneye sebep olmamak ve zararlarından korunmak için, din düşmanlarından ibadeti gizlemelidir. Böyle kimselerin yanında açıktan ibadet yapmak emr-i maruf olmaz, fitne olur. Fitne çıkarmak haramdır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Bir zaman gelir ki, şimdi aranızda münafıkların gizlendiği, ibadet yapar göründüğü gibi, o zaman da müminler gizlenir, ibadetleri gizli yaparlar.) [İbni Sünni] Sual: "Birkaç niyet" isimli yazıda, camiye girince, ilk sünneti kılarken tehiyyetül mescide, yeni abdest alınmışsa sübha namazına, yolculuğa çıkılacaksa, tehiyyetül menzile de niyet edilebilir denmişti. Peki camiye geldiğimizde ikindinin ve yatsının farzı kılınırken de bu şekilde niyet edebilir miyiz? CEVAP: Evet niyet edilebilir. Böylece niyet sevabı da alınır. Vaktin sünneti ile vaktin farzına birlikte niyet edilmez. Mesela öğlenin sünnetine veya farzına dururken, hem farz, hem de sünnete diye iki niyet edilirse, İmam-ı Muhammed'e göre ikisi de sahih olmaz, İmam-ı A'zam ile İmam-ı Ebu Yusuf'a göre ise sadece farz kılınmış olur. Ama yukarıda bildirilen namazlara niyet edince, her üç imama göre de sahih olur. Sabah namazının sünnetini veya farzını kılarken sübha, tehiyyetül mescid gibi namazlara niyet edilmez çünkü bu vakitte nafile kılınmaz. İkindi namazı kerahat vaktine girince de artık nafile kılınmaz. Akşamın farzından önce de nafile kılınmaz. Her rekatta zammı sure Sual: Kaza borcu olmayanın üçüncü ve dördüncü rekatlarda zammı sure okuması gerekir mi? CEVAP: Gerekmez. Çünkü vaktin sünneti yerinde bir namaz kılınmakla sünnet de kılınmış olur. Akşam namazının sünnetini kılarken üç rekat akşam namazının kazasını kılmaya niyet edince de, sünnet kılınmış olur. Kazası olmayan, sünnetleri kılarken kazaya da niyet edince üçüncü ve dördüncü rekatlarda zammı sure okusa da olur, okumasa da. Tâtârhâniye'de, kazaya kalmış namazı olup olmadığını bilemeyenin öğle, ikindi ve yatsının sünnetlerinde zamm-ı sure okuması daha iyi olur buyuruldu. Bu, sünnetleri kılarken kazaya da niyet etmek ve zamm-ı sure okumak daha iyi olur demektir. (Uyun-ül-besâir s.100)