Kuşluk namazı ve şehitlik

A -
A +

Kuşluk vaktinde en az iki rekat namaz kılmak çok sevaptır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Günde 2 rekat kuşluk namazı kılan; anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur, bütün günahları affedilir. 2 rekat kuşluk namazı, bir hac ve umreye bedeldir.) [Ebuş-şeyh] (İki rekat kuşluk namazı kılan gafillerden olmaz. 4 rekat kılan, abidlerden olur. 6 rekat kılana, o gün o namaz ona kâfi gelir. 8 rekat kılan, masivayı terk edip itaat edenlerden yazılır. 12 rekat kılan da cennette özel bir köşke kavuşur.) [Taberânî] (Herkesin eklem yeri kadar sadaka vermesi gerekir. Sübhanallah, Elhamdülillah, La ilahe illallah ve Allahü ekber demek birer sadakadır. İyiliği tavsiye etmek, kötülüğe mani olmaya çalışmak sadakadır. 2 rekat kuşluk namazı kılmak ise hepsinden daha sevaptır.) [Müslim] (Cennette, "Kuşluk kapısı" denilen kapıdan ancak kuşluk namazı kılanlar girer.) [Taberânî] Peygamber efendimizin, savaşa gönderdiği askerler, zaferle bol ganimet ile evlerine döndüler. Bu askerlerin haline imrenenlere buyurdu ki: (Bunlardan daha kısa süren, daha çok ganimet getiren ve daha tez eve döndüren cihad yolunu söylüyorum. Kuşluk namazı kılan, daha az yorulmuş, daha çok ganimet almış ve daha tez evine dönmüş olur.) [İ. Ahmed] Kuşluk namazı kılan şehit olarak ölür. Kuşluk namazı kılana cin musallat olamaz. (R. Muhtar) Kuşluk namazı nafiledir. Peygamber efendimize farz idi. 4 mezhepte de, kazası olan, nafile kılamaz. Diğer 3 mezhepte kazası olanın nafile kılması haramdır. Hanefi'de ise nafilesi boşa gider. İmam-ı Gazalî hazretlerinin Dürret-ül Fahire kitabındaki hadis-i şerifte, (Kazaya kalmış namaz borcu bulunanın, nâfile namazı kabul olmaz) buyuruldu. Ahmed Cami hazretlerinin, Miftah-un necat kitabındaki hadis-i şerifte, (Ya Ali, herkes nâfile ile meşgul olurken, sen farzları tamamla) buyuruldu. Abdülkadir-i Geylani hazretleri buyuruyor ki: (Farz kazası olanın nâfile kılması, borçlunun alacaklıya, hediye götürmesine benzer ki, elbette kabul olmaz. Mümin, bir tüccara benzer; farzlar sermayesi, nâfileler de kazancıdır. Sermaye kurtarılmadıkça, kazanç olmaz. Hadis-i şerifte, (Farz borcu olan, nafile kılarsa, boşa zahmet çekmiş olur.) buyuruldu. (Fütuh-ul gayb 48) Hanefi âlimlerinden Abdülhak-ı Dehlevi hazretleri, bu hadis-i şerifi açıklarken, (Farz borcu olanın hiç bir nâfilesi kabul olmaz) buyuruyor. Kaza borcu olanın nâfilelerinin kabul olmayacağı Mektubat-ı masumiyye, Bey ve şira risalesi ve Nevadir-i fıkhıyye fi mezheb-il-hanefiyye, Necat-ül müminin gibi kitaplarda da yazılıdır. İmam-ı Rabbanî hazretleri buyuruyor ki: (Farzların yanında nafile ibâdetlerin hiç kıymeti yoktur. Deniz yanında damla bile değildir.) [Müj. m. 260] Taberani'deki hadis-i şerifte, (Farzları eda etmek en faziletli cihaddır.) buyuruldu. Hadis-i Kudside, (Farz yapmakla bana yaklaşıldığı gibi, hiçbir ibâdetle yaklaşılamaz) buyuruldu. (Beyhekî) Kaza namazı borcu olan, kuşluk vakti kuşluk namazı kılarken, (İlk kazaya kalmış sabah [veya öğle] namazının farzını ve kuşluk namazı kılmaya) diye niyet ederse, hem kazası ödenmiş, hem de kuşluk namazı kılmış olur. Hiç kazası olmayan kimsenin de kaza namazı kılması caizdir. (R.Muhtar)

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.