Maliki mezhebini taklid ederken (3)

A -
A +

Malikiyi taklidde seferilik: 11- Seferde giriş çıkış günü hariç, 4 gün veya daha fazla kalmaya niyet eden mukimdir. 4 günden önce biteceğini sandığı işi için gittiği yerde, belki yarın giderim diye 18 günden çok kalınca mukim olur. 12- Seferde on gün kalan 15 günden az kaldığı için Hanefi'ye göre misafir sayılırsa da Maliki'ye göre mukim sayılır. Çünkü giriş-çıkış günleri hariç, 4 gün veya daha fazla kalmaya niyet eden Maliki'de mukim olur. 3 gün veya daha az kalırsa seferi olur. Eğer Hanefi'ye uyup, 3 günden fazla kaldığı yerde 2 rekat kılarsa, namaz sahih olmaz. Çünkü Maliki'de mukim olanın 4 rekat kılması farzdır. Hanefi'de ise seferde 4 rekat kılmak mekruhtur. Maliki farz dediği için farza uyulur, 4 rekat olarak kılınır. Giriş çıkış gününde ölçü Giriş çıkış gününde ölçü imsak vaktidir. Gün, oruçta olduğu gibi imsak vaktinde başlar. Ertesi günü imsak vaktine kadar devam eder. Mesela, İstanbul'a imsak vaktinden sonra, sabah ezanı okunurken giren kimse, giriş günü olduğu için o günü saymaz. Eğer imsak vaktinden önce girerse, imsak vaktinden sonraki gün giriş günü olmaz. İmsak vaktinden sonra çıkarsa, o gün çıkış günüdür. Demek bir kimse, bir yere güneş doğarken girse, o gün giriş günü olduğu için hesaba katmaz. Üç gün kaldıktan sonra, dördüncü günü imsak vaktinden sonra, mesela güneş doğarken oradan çıksa, giriş-çıkış günleri sayılmadığı için o kimse, üç gün o yerde kalmıştır ve seferidir. (Menahic-ül-ibad) 80 km'lik mesafeye gidince Maliki'de seferi olursa da, Hanefi'de seferi olmaz. Burada Maliki'ye uyup 2 rekat kılınırsa, Hanefi'ye göre namaz sahih olmaz, 4 rekat kılması farzdır. Başka mezhebi taklid Başka bir mezhebi taklid etmek, kendi mezhebinden çıkıp, o mezhebe girmek demek değildir. O mezhebdeki taklid edilen meselenin yalnız farzlarına ve müfsidlerine uyulur. Hanefi'de sünnet olan bir şey, Maliki'de mekruh olsa da yapılır. Mesela: a) Hanefi mezhebinde, namaz kılarken, Fatihadan önce, Euzü Besmele okumak sünnet, Maliki'de mekruhtur. Maliki'yi taklid eden, Euzü Besmele okur. b) Maliki'de Sübhaneke okumak mekruh, Hanefi'de sünnettir. Maliki'yi taklit eden Sübhaneke okur. c) Bir kadının muayyen hâli 13 gün devam ediyorsa, bu kadının Hanefi'ye göre on günden sonrakiler özür olduğu için gusledip namazlarını kılar. Maliki'de, muayyen hâl 15 güne kadardır. 15 güne kadar kan kesilmeden namaz kılamaz. Böyle kadın, 15 güne kadar kan kesilmezse bekler. 16. günü gusledip namaza başlar. Hanefi'nin farz dediği on günden sonrakileri de kaza eder. Nifastaki durum da aynıdır. Yani Maliki'ye göre nifas olup da Hanefi'ye göre nifas olmayan günlerde kılınamayan namazlar sonradan kaza edilir. Böylece her iki mezhebin farzlarına uyulmuş, müfsidlerinden kaçılmış olur.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.