Maliki'yi taklit ederken -2-

A -
A +

7- Hanefi'de yan yatarak, bir şeye dayanarak uyumak abdesti bozar, fakat Maliki'de, uyku ağır değilse bozmaz. Mesela tehiyyatta uyuyup kalırsa abdesti bozulur, fakat hafif şekilde uyusa, az sonra uyansa abdesti bozulmaz. Hanefi'de ağır uyku da olsa, namaz kılarken uyumak abdesti bozmaz. 8- Teyemmüm, namaz vakti girdikten sonra yapılır. 9- Mest deri ve benzerinden olur, yünden olmaz. Mestin üst ve altı meshedilir. Mest, ayağı yıkamak meşakkatinden dolayı değil, sünnete uymak veya soğuktan korunmak niyetiyle giyilir. 10- Namazda her rek'atta Fatiha okumak, iki secde arasında oturmak, rüku'da, secdelerde sakin durmak ve namaz sonunda selam vermek farzdır. 11- Mâlikî'de mestin mesh müddeti yoktur. Cünüp olana kadar çıkarmak gerekmez. Sadece Cuma günleri gusül için çıkarmak sünnettir. Maliki'yi taklit eden, 24 saatten fazla giyemez. 12- Özürsüz olarak ikindiyi akşama, yatsıyı sabah namazına kadar geciktirmek günah olur. 13- Seferde iki namazı cem etmek, caizdir. Maliki'yi taklit eden bir zorluk olunca cem edebilir. 14- Seferde giriş çıkış günü hariç, 4 gün veya daha fazla kalmaya niyet eden mukimdir. 4 günden önce biteceğini sandığı işi için gittiği yerde, belki yarın giderim diye 18 günden çok kalınca mukim olur. 15- Seferde on gün kalan 15 günden az kaldığı için Hanefî'ye göre misâfir sayılırsa da Mâliki'ye göre mukîm sayılır. Çünkü giriş-çıkış günleri hariç, 4 gün veya daha fazla kalmaya niyet eden Maliki'de mukîm olur. 3 gün veya daha az kalırsa seferî olur. Eğer Hanefî'ye uyup, 3 günden fazla kaldığı yerde 2 rek'at kılarsa, namaz sahih olmaz. Çünkü Mâlikî'de mukîm olanın 4 rek'at kılması farzdır. Hanefî'de ise seferde 4 rek'at kılmak mekrûhtur. Maliki farz dediği için farza uyulur, 4 rek'at olarak kılınır. Bir mezhebi taklit eden, kendi mezhebinden çıkmış olmaz. Taklit edilen mezhebin, yalnız o meseledeki farzlarına riayet edilir, müfsitlerinden sakınılır. Mâlikî'de mekruh olmasına değil, Hanefî'de sünnet olmasına uyulur. Mesela: 1- Mâlikî'de sübhaneke okumak mekruh, Hanefi'de sünnettir. Mâlikî'yi taklit eden sübhaneke okur. 2- Hanefî'de, namazda, Fâtiha'dan önce, Eûzü besmele çekmek sünnet, Mâlikî'de mekruhtur. Mâlikî'yi taklit eden, Eûzü besmele okur. 3- Seferde 10 gün kalan, Hanefî'de seferi ise de, Maliki'de mukimdir. Eğer Hanefî'ye uyup 2 rek'at kılarsa, namaz sahih olmaz. Çünkü Maliki'de mukim iken 4 rek'at kılmak farzdır. Hanefî'de ise seferde 4 rek'at kılmak mekruhtur. Öteki mezhep farz dediği için farzla uyulup 4 rek'at kılmak gerekir. 4- 80 km'lik mesafeye gidince Maliki'de seferî olursa da, Hanefî'de seferî olmaz. Burada Mâlikî'ye uyup 2 rek'at kılınırsa, Hanefî'ye göre namaz sahih olmaz. 4 rek'at kılması farzdır. 5- Bir kadının âdeti 13 gün devam ediyorsa, bu kadının Hanefî'ye göre on günden sonraki hâli özürdür. Gusledip namazlarını kılar. Mâlikî'ye göre ise, âdeti 15 güne kadardır. 15 güne kadar kan kesilmeden namaz kılamaz. Bu durumda olan bir kadın, 15 güne kadar kan kesilmezse, bekler. 16. günü gusledip namaza başlar. Hanefî'nin farz dediği on günden sonrakileri de kaza eder. Böylece her iki mezhebin farzlarına uyulmuş, müfsitlerden kaçılmış.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.