Namazda bir uzvun açılması

A -
A +

Sual: S. Ebediyye kitabında namazı bozanlar bahsinde, (Bir rükünde, üç kere Sübhanallah diyecek kadar avret yeri açılırsa namaz bozulur) deniyor. Bir uzvun tamamı mı, yoksa dörtte biri mi açılırsa namaz bozulur? CEVAP: Bir uzvun tamamı değil, dörtte biri açık kalırsa bozulur. Çünkü yine S. Ebediyyenin setri avret bahsinde, (Avret uzuvlarından birinin dörtte biri, bir rükün açık kalırsa, namaz bozulur) deniyor. Fıkıhta, bir uzvun dörtte biri, tamamı yerine geçer. Mesela başı mesh etmek farzdır. Dörtte birisi mesh edilirse tamamı mesh edilmiş sayılıyor. Kol bir uzuvdur. Namazda kadınların kolunun dörtte biri açılırsa namaz bozulur. Erkeklerin kolunun dörtte biri açılırsa namaz mekruh olur. Rüknün uzunluğu Sual: Namazın içindeki farzlar, yani kıraat, rüku ve iki secde, son rekatta oturmak, birer rükün olduğuna göre, rüknün uzunluğu değişik oluyor. Kıraatte, Bekara suresini sonuna kadar okumak bir rükün olursa, bir rükünde bir uzvun açık kalması çok uzun bir zaman olur. Son oturuşta ise Ettehıyyatü okunuyor. Orada da rükün miktarı uzun olmuyor mu? O halde, üç kere Sübhanallah diyecek kadar geciktirmek ifadesi hangi rükünler için geçerlidir? CEVAP: Bütün rükünler için geçerlidir. İster kıyamda olsun, ister son teşehhüdde olsun ister rüku ve secdede olsun, avret uzuvlarından birinin dörtte biri, üç kere Sübhanallah diyecek kadar açık kalırsa, namaz bozulur. Rükuda, secdede, sadece Sübhanallah diyecek kadar durmak farzdır, yani rükündür. Ama orada da üç kere Sübhanallah diyecek kadar avret yerinin açık kalması namazı bozar. Son teşehhüdde de, kıyamda kıraat okurken de üç kere Sübhanallah diyecek kadar, avret olan yerin açık kalması namazı bozuyor. Kötüler de hizmet edebilir Sual: Dine hizmet edenin salih olması mı gerekir? Günahkâr da hizmet edemez mi? CEVAP: Öyle bir şart yok. Herkes hizmet edebilir. Bir hadis-i şerif meali: (Allahü teâlâ, bu dini bir facirle de kuvvetlendirebilir.) [Buhari] Facir, haramlara dalmış günahkâr ve kötü insan demektir. Hak helal etmek Sual: Ahirette lazım olur diye hakkımızı Müslüman olana helal etmemek daha uygun olmaz mı? CEVAP: Hayır. Helal etmek daha iyi olur. Hani derler ya, "kaz gelecek yerden tavuk esirgenmez" diye. Eğer biz hakkımızı bir Müslümana helal edersek, hakkımızdan daha çoğunu Allahü teâlâ bize ihsan eder. Sadece Müslümanlara değil, kâfirlere de hakkımızı helal etmemiz iyi olur. Hatta kıyamete kadar devam edecek olan haklarımızı helal etmeliyiz. Ahiretteki ihtiyaçlarımızı düşünerek herkese hakkımızı helal etmek iyi olur. Kraldan çok kralcı Sual: Kâfir hükümdarlara kral dendiği için, Müslüman bir kimseye, (Kraldan çok kralcı geçiniyor) demek küfür olur mu? CEVAP: Küfür olmaz, öyle söylemek caizdir. Bu bir deyimdir. Sahibi veya yetkilisi razı oluyor, sana ne oluyor da razı olmuyorsun demektir. > Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.