Nefret ettirmeyin!

A -
A +

Sual: İhtiyat adı altında, Müslümanlara zorluk çıkarmak doğru mudur? Mesela "fakirin kurban kesmesi adak olur" diyerek fakirin kestiği nafile kurbandan yedirmemek, hatta "Büyükbaş hayvana ortak olarak giremez, girerse onların kurbanları sahih olmaz" demek uygun olur mu? CEVAP: Bunlar çok yanlıştır. Dinimizde bir hususta iki kavil varsa, gerektiğinde kolay olanını tercih etmeli. İmam-ı Rabbani hazretleri, (Gerektiğinde en kolay fetvaya uymalı! Allahü teâlâ, insanlara güç gelen şeyleri değil, kolay olanların yapılmasını istiyor. Çünkü insan zayıf, dayanıksız yaratılmıştır) buyuruyor. Bir âyet meali şöyledir: (Allah, size kolaylık diler zorluk dilemez.) [Bekara 185] Resulullah, kendisi çok sıkıntı çekmesine rağmen ruhsatla amel etmeyi emredip buyururdu ki: (Allah'ın rahmetinden ümit kestirip dinden nefret ettirene lanet olsun!) [Nesai] (Kolaylaştırın, güçleştirmeyin, müjdeleyin, sevdirin, nefret ettirmeyin!) [Buhari] (Allahü teâlâ, emrettiği şeyler gibi, ruhsat, izin verdiği şeyleri yapmanızı da sever.) [Beyheki] (Allahü teâlânın size verdiği kolaylık ve ruhsatlardan faydalanın!) [Buhari] (Ruhsatlardan faydalanmayan, Arafat dağı kadar günah işlemiş olur.) [Taberani] Şimdi iki ayrı kavillerden bazılarını bildirelim: 1-Fakir, kurban bayramında kurban keserse adak olur, etinden yiyemez. Başka bir kavilde ise, fakir, kurban bayramında kurban keserse, kestiği hayvan nafile olur, etinden yer. Şimdi bu fakire sen onun etinden yiyemezsin diye ısrar etmek uygun olmaz. 2-Kurban kesmede iki kavil vardır. Evin, dükkanın, atölyenin, kamyonun bir yıllık kirası, ne kadar çok olursa olsun, bir yıllık ev ihtiyacını veya aylık geliri ve aldığı maaş ve ücret, aylık ihtiyacını ve borçlarını karşılamayan kimse, İmam-ı a'zamla imam-ı Ebu Yusuf'a göre zengin sayılır. Kurban kesmesi gerekir. Ama imam-ı Muhammed'e göre fakirdir, kurban kesmesi gerekmez. İkinci kavli tercih ederek kurban kesmeyen günaha girmez. (İbni Abidin) 3-İmam-ı a'zama göre, karı koca birbirine zekat veremez. İmameyne göre ise, kadın, fakir kocasına zekat verir. Fakir kocaya, hanımı zekat verebilir. İlla öteki kavli ileri sürmek uygun olmaz. 4-Oyuncak bebek ve oyuncak hayvanlar, âlimlerin çoğuna göre caiz değildir. İmam-ı Ebu Yusuf'a göre caizdir. Bu kavilden istifade ederek oyuncak bebek ve hayvan alıp satmak, oynamak caiz olur. İlla öteki âlimlere uymayı istemekte diretmek doğru değildir. 5-Kolonya, parfüm, tentürdiyot gibi alkol karışımları necistir. Başka bir kavilde ise affedilmiştir, yani necis değildir. Yarasına tentürdiyot sürüp namaz kılana namazın sahih değil demek yanlış olur. 6-Maliki'de necaset namaza mani değildir. Bir kimse unutup, günlerce necis elbise ile namaz kılsa, sonra bunu görse, bu namazları Maliki'ye göre kıldım dese sahih olur. İdrar veya yel kaçıran, yahut bir akıntısı olan da Maliki'yi taklit ederse, özrü abdestini bozmaz. Bunun gibi, kendi mezhebine göre caiz olmayan, fakat başka bir mezhepte caiz olan şeyi, ihtiyaç halinde taklit caiz olur. 7-Süt kardeş ile evlenilmez. Evlendiği kızın yıllar sonra süt kardeş olduğu meydana çıksa, fakat bir iki kere emdiği tespit edilse, Şafii mezhebi taklit edilerek evliliklerine devam edebilirler. Ayrılmaları gerekir diye inat etmek doğru olmaz. Nikahta [Evlilikte] ve talakta [boşanmada] da aynı durumlar çok görülüyor. Şafii bir genç, bir kızı alıp kaçırıyor, babası vermiyor. Hanefi'yi taklit ederek evlenebilirler. Bilahare, çocukları olunca, oğlan bu kızı boşasa, sonra pişman olsa, Şafii mezhebi taklit edilerek evlenebilirler. Böyle ruhsatlardan faydalanmaya karşı çıkmak yanlıştır, taassuptan başka şey değildir. Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.