Rüşvet haramdır

A -
A +

Sual: S. Ebediyye'de (Hac için ayak bastı parası, vergi, rüşvet vermek caiz) dendiği için dil uzatılıyor. İşin aslı nedir? CEVAP: S. Ebediyye'nin büyük kısmı, Hanefi mezhebindeki en kıymetli fıkıh kitabı olan, İbni Abidin hazretlerinin (Redd-ül muhtar) kitabından alınmıştır. Bu kısım da, o kitaptan alınmıştır. S. Ebediyye'de şöyle deniyor: İbni Abidin hazretleri, 5. cilt, 272. sayfada buyuruyor ki: (Rüşvet olarak istenip alınan mal, insanın mülkü olmaz. Veren, geri isteyebilir. İstemeden verdi ise, geri isteyemez. Fakat, alanın geri vermesi, vacib olur. Bir âlime, kendine şefaat etmesi veya zulümden kurtarması için, önceden verilen şey rüşvet olur. Fakat sonra, verilen hediyesini alması caiz olur. Önceden istemesi, haramdır. Önceden verilen hediyeyi alması, caizdir denildi. Hocanın talebesinden hediye alması da, caiz denildi. Dinine, malına, canına zarar gelmesinden korkan kimsenin, rüşvet vermesi caizdir. Dinini, malını ve canını, zâlimlerin zulmünden korumak için ve hakkını kurtarmak için bir şey vermek, rüşvet olmaz. Alana günah olur.) 4. cilt, 300. sayfada, hakimin rüşvet alması haram olduğunu anlatırken, buyuruluyor ki: Müftü, hakim, vali olmak için, rüşvet vermek ve birinin, haklı dahi olsa, memura, hakime rüşvet vermesi ve bunların almaları, haramdır. Çünkü, zaten vacib olan şeyi yapmak için bir şey almak, caiz değildir. Bu işleri yaptıktan sonra, istemeden verilen hediye, rüşvet olmaz. Memurların zulmünden kurtulmak veya hakkını almak, malını, canını, dinini, ırzını korumak için memura veya aracıya vermek caizdir. Bunların alması, haramdır. Zulüm yapılması için vermek ve almak haramdır. Meryem anayı ziyaret için Kudüs'e gelenlerden ve turistlerden ayakbastı parası veya başka isimlerle bir şey almak caiz olmaz. Müslüman hacıdan ayakbastı parası almak da, haramdır. (Kira ücret bahsi) Bütün İslam âleminden gelen milyonlarca hacının her birinden yüzlerce lira rüşvet almaktan hayâ etmiyorlar. Din kardeşi, yüzlerce lira vermezse, buna hac farizasını yaptırmıyorlar. Halbuki Osmanlıların Redd-ül-muhtar kitabında, Kudüs'ü ziyarete gelen Hıristiyanlardan ayakbastı parası almak haramdır diyor. Osmanlılar, kâfirden bile ayakbastı parası almazdı. Vehhabiler ise, Müslümandan istiyorlar. Vermezse, ibadete mani oluyorlar. (Faideli Bilgiler kitabı) Farzları yapabilmek ve haramlardan kurtulabilmek için verilen mal da, rüşvet olmaz. Bunları almak, günah olur. (Helal haram ve şüpheli şeyler bahsi) Hac için ayakbastı parası, vergi, rüşvet vermek caizdir. Malını, canını, hakkını kurtarmak için rüşvet vermek, her zaman caizdir. Rüşvet istemek, günah olur. (Hac bahsi) Bu ifadelerden açıkça anlaşılabileceği gibi, rüşvetin haramlığı açıkça bildiriliyor. Hac ibadetini kurtarmak için, rüşvet vermenin caiz olduğu açıklanıyor. S. Ebediyye'ye İbni Âbidin'den alınan bilgilerden dolayı dil uzatmak, cahillikten veya art niyetten başka bir şey değildir. Zaten, S. Ebediyye'nin önsözünde, (Bu kitapta, bu fakire ait, hiçbir bilgi ve fikir yoktur. Tercüme ve toplamaktan başka nasibim olmamıştır) denilmektedir. ------- Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.