Seferde niyet değiştirmek

A -
A +

Sual: İstanbul'dan deniz otobüsü ile Armutlu tatil köyüne geldik. Yol kısa olduğu için seferi olmuyoruz. Armutlu'da iken, 80 km uzaktaki Bursa'ya gidip gezmeye karar verdik. Bursa'da seferi olur muyuz? CEVAP: Mukim bir kimse, 104 km'den uzak yere gitmeye karar verince ancak seferi olur. 80 km'ye gitmeye niyet etmekle seferi olmaz. Yani Bursa'da seferi olmaz. Eğer İstanbul'da iken Bursa'ya gideceğinizi bilseydiniz, hem Armutlu'da hem de Bursa'da seferi olurdunuz. Şimdi Bursa'da seferi olmazsınız. Ancak Bursa'dan dönerken İstanbul'a gelmeye niyetiniz olduğu için Bursa'yı çıkar çıkmaz seferi olursunuz. Armutlu'da da seferi olursunuz. İstanbul'a gelene kadar seferi olursunuz. İki niyet Sual: Bir takvim yaprağında, (Kaza ile sünnete birlikte niyet edilmez) diyor. Doğru mudur? CEVAP: Fıkıh kitaplarında (Vaktin farzı ile vaktin sünnetine birlikte niyet edilmez. Niyet edilirse farz kılınmış olur, sünnet sahih olmaz) diyor. Ama kaza namazı ile vaktin sünnetine niyet edilir. Hatta kaza namazı ile sübha namazına, tehıyyat-ül mescid namazına, kuşluk namazına, teheccüd namazına ve diğer nafile namazlara niyet edilirse hem o nafile kılınmış olur, hem de kaza namazı. Bazı cahil ve art niyetli kimseler, (Vaktin farzı ile vaktin sünnetine birlikte niyet edilmez) kaidesini, kaza ile vaktin sünnetine de edilmez diye uydurup yalan söylüyorlar. Hiçbir din kitabında öyle bir şey yoktur. Kaza namazı ile vaktin sünneti dahil, her türlü nafile namaza niyet etmek sahihtir. Mehir vermek Sual: Bir kızla nişanlandım, sonra nikahlandık. Fakat şimdi vazgeçtik. Kız benimle konuştuğun için mehrimin tamamını vereceksin diyor. Ben ise, elini bile tutmadığım için, halvet olmadığı için ancak yarısını veririm diyorum. Bir iki defa görüştük ama, birisinde 9 yaşında bir kardeşi vardı, birisinde hayz halinde idi. Mehrin tamamını mı vermem gerekiyor? CEVAP: Hayır halvet olmadığına göre yarısını vermeniz gerekir. Karı koca arasında olan meşru halvet, yabancı kadın ile olan haram halvet gibi değildir. Yanlarında hissen veya şeran yahut tabiaten cinsi münasebete mani bir sebep bulunursa, meşru halvet olmaz. İkisinden birinin hasta olması, ihramlı olması, farz namazda, Ramazan orucunda olması, kadının hayız veya nifas halinde olması, yanlarında akıllı bir çocuk bulunması bu halvete mani olur. (Mezahib-i erbea) Çocuk halvete mani olmaz Sual: On yaşında bir oğlum var. Bu oğlum yanımda iken eniştemle bir odada oturmamız halvet olur mu? Günah mıdır? CEVAP: Evet günahtır. Çünkü bu yaştaki çocuk, halvete mani değildir. Sıkıntı ve istiğfar Sual: 70 kere "Estagfirullah min külli mâ kerihallah" demek, sıkıntıları giderir. Bu istiğfarın anlamı nedir? CEVAP: Ya Rabbi, razı olmadığın şeylerden ne yapmışsam tövbe ettim, hepsini affet, yapmadıklarımı da yapmaktan koru, demektir.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.