Sual: Peygamberin zamanında otobüs ve uçak gibi araçlar olmadığı için yüz km'den fazla giden seferi olur demiştir. Ama bugün için bu mesafe çok azdır. Seferilikte mesafe değil, varılan zaman yani süre önemli olmalıdır. Yüz km bir yol için namazı kısaltmak nasıl doğru olabilir? Bu dini kolayına geldiği gibi değiştirmek olmuyor mu? CEVAP: Kaş yapayım derken göz çıkardığınızın farkında değilsiniz galiba. Farkında olmasanız bile hatta aksini iddia etseniz bile, sözlerinizden şu anlam çıkıyor: Allah, ileride otobüs, tren, uçak, deniz otobüsü, hızlı giden deniz motorlarının veya füzelerin çıkacağını [hâşâ] bilmiyordu. Onun Peygamberi de, kıyamete kadar geçerli dininde, sadece günündeki problemleri bildirmiştir. Bu çok kötü bir suçlama olur. Allahü teâlâ, kıyamete kadar olacak lüzumlu bütün olayları Peygamberine bildirdiği için, Resulullah efendimiz her asra uygulanabilecek hükümler bildirmiştir. Asıl sizin aklınıza göre yaptığınız teklif, dini değiştirmek olur. Dinimiz mesafe önemli diyor, zaman, süre hesaba katılmaz diyor. Keşfedilecek yeni bir vasıta ile, bir saniyede, bir anda Amerika'ya giden de seferi olur. Eskiden kerametle bir anda başka ülkelere giden evliya da seferi olarak namazlarını kılmıştır. Yine din kitaplarında deniyor ki: Bir yere giden iki yol olsa, biri kısa, öteki uzun olsa, uzun yol, yüz kilometreden fazla ise, bu uzun yoldan her vasıta ile [otobüsle, uçakla veya kerametle] giden seferî olur. Eskiden hızlı giden atlar da var idi. Ama dinimiz, atı değil deve yürüyüşünü esas almıştır. Mesela Fetava-i Hindiyyede buyuruluyor ki: Bir kimse, üç günlük [yüz kilometreden fazla] mesafede bulunan bir yere, süratli koşan bir at ile iki günde veya daha az bir zamanda varmış olsa da, yine seferi olur, dört rekatlık namazlarını kısaltarak iki rekat olarak kılar. Cevhere kitabında da böyle bildirilmektedir. (On beşinci bab) İbni Abidin hazretleri buyuruyor ki: Âlimlerin hepsi, seferiliği fersah denilen, bir saatte gidilen yolun uzunluğu ile bildirmişlerdir. Seferî olacak mesafeyi de, 15, 18 ve 21 fersah olarak tespit etmişlerdir. Fetva ise, 18 fersaha göre verilmiştir. (Redd-ül- Muhtar) Bir fersah 6 kilometre civarındadır. Net olarak 5.8 kilometredir. Bu da yaklaşık 104 km ediyor. Maliki, Şafiî ve Hanbeli mezheplerinde ise 80 kilometreden fazla giden seferî olur. (Mezahib-i Erbea) Netice: İbadet demek, Allah ve Resulü tarafından emredilen şeyi, bildirilen zaman ve miktarda yapmak demektir. Bunu azaltmak veya artırmak dini değiştirmek olur. Bunun da ibadetle alakası kalmaz. Güzel ahlâk Sual: Bazen arkadaşların ricasını kıramayıp müstehcen film seyrediyoruz. Kimi zaman da fuhuş sözler ediyoruz. Günah mıdır? CEVAP: Elbette günahtır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir: (Çirkin hareketler yapan, çirkin sözler söyleyenden Allah nefret eder.) [Tirmizi] Güzel ahlâklı olmalı. Çünkü bir hadis-i şerifte buyuruluyor ki: (Kıyamette müminin terazisinde güzel ahlâktan daha ağır bir şey bulunmaz.) [Tirmizi] -------------------------------------------- Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29