Sual: Şevval ayında oruç tutmak sevab mıdır? CEVAP: Her zaman, oruç tutmak sevabdır. Hadis-i şerifte, (Oruç, Cehennem ateşinden koruyan bir kalkandır) buyuruldu. (Buhari) Şevval ayında tutulan orucun, çok sevabı vardır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Ramazandan sonra, Şevval ayında da 6 gün oruç tutan, anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur.) [Taberani] (Ramazan orucu ile Şevvalde de 6 gün oruç tutan, bir yıl oruç tutmuş sayılır.) [İbni Mace] (Ramazan ayı orucu on aya, ramazandan sonra tutulan 6 gün oruç da iki aya mukabil olur ki, böylece bir yıl oruç tutma sevabına kavuşulur.) [İbni Huzeyme] Bazı âlimler, bu 6 gün orucun vakit geçirmeden, bayramdan sonra hemen tutulmasının iyi olacağını bildirmişlerdir. Bu oruçları, aralıklı tutmak da caizdir. Şevval ayında tutulan nafile veya kaza oruçlarını, pazartesi ve perşembe günleri tutmak daha iyidir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Ameller, pazartesi ve perşembe günleri arz olunur. Ben de, amelimin, oruçlu iken arz olunmasını isterim.) [Tirmizi] (Pazartesi ve perşembe, günahların affedildiği gün olduğu için, oruç tutuyorum.) [Müslim] (Cennetin kapıları, pazartesi ve perşembe günleri açılır.) [Müslim] İki gün kaza orucu Sual: Ramazan ayından sonra, yanılma ihtimalinden dolayı, niye bir gün değil de, iki gün kaza orucu tutmak gerekiyor? CEVAP: Fıkıh kitaplarında buyuruluyor ki: Ramazan ayının, hilali görerek değil de, takvimlere göre başlatıldığı yerde, bir kimse bir ay oruç tutsa, şu üç günden birinde oruca başlamış olur: 1- Ramazandan bir gün önce başlamıştır, 30 gün olması için ramazanın son günü bayram yapmıştır. Bu kimse, 30 gün oruç tutmuş ise de, ilk günü ramazan orucu değildir. Son gün de bayram ettiği için, iki gün oruç tutmamış olur. 2- Ramazanın ikinci günü başlamıştır. 30 gün olması için, son günü diye bayramda oruç tutmuştur. İlk günü oruç tutmamıştır. Bayram günü tuttuğu oruç da, bayram olduğu için sahih olmamış, bu kimse yine 28 gün oruç tutmuş olur. 3- Ramazanı başından sonuna kadar normal gününde tutmuştur. Bir ayın ilk ve son günleri, ramazana tesadüf ettiği kesin değilse, şüpheli olur. Hilali görerek değil de, takvimlere göre başlatıldığı yerde, ramazanın başlaması kesin değil, şüpheli olur. Ramazan olduğu şüpheli olan günlerde tutulan oruç, sahih olmadığı için, yine iki gün kaza tutmak gerektiği, Bahr, Hindiyye, Kadıhan gibi muteber eserlerde yazılıdır. Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com - www.mehmetalidemirbas.com