Akdeniz'e yeni misyon

A -
A +

Akdeniz ülkeleri geçmişte dünya ticaretinin yarısından fazlasını gerçekleştiriyordu. Şimdi ise ancak beşte birini! 18 trilyon dolarlık ticaretin 3 trilyon 500 milyar dolarlık kısmı yani. Bir de Akdeniz ülkelerinin kendi aralarında yaptığı ticaret var ki, yürekler acısı: 500 milyar dolar! Mersin'de gerçekleştirilen 3. Uluslararası Akdeniz Ticareti ve Liman Kentleri Kongresi'nde konuşan Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan; "Gelin bu ticaret hacmini bir trilyon dolara çıkaralım" dedi. Pek haksız sayılmaz aslında Çağlayan. Bir ülkenin gücü komşusu ile yaptığı ticaretle doğru orantılıdır çünkü. Amerika'nın komşusu Kanada ve Meksika ile yaptığı ticaret genel ticaretinin yüzde 70'ini meydana getirirken Akdeniz ülkeleri kendi aralarında ancak yüzde 20'lik bir ticaret gerçekleştirebiliyorlar. Türkiye son senelerde bunu yapıyor aslında. Bölge ülkeleri arasındaki iş birliğini geliştirip ticaret hacmini büyütüyor. Başarılı da. Türk iş adamları kendi imkânlarıyla Orta Doğu, Kuzey Afrika, Balkanlar ve Kafkaslarda yatırım yapıyor. Güçlerini aşan alanlarda ise Batılı firmalarla ortaklık kuruyor. Sadece yatırımda değil, ihracat ve lojistikte de böyle bu. Ayrıca Türk firmalarının Avrupa'da yaptığı yatırım ve kurduğu ortaklıklar da her geçen gün artıyor. Müthiş bir sinerji yakaladı Akdeniz ülkeleri yani. Bu rüzgârı iyi değerlendirmesi lazım. Kongrenin Mersin'de yapılması da çok anlamlıydı aslında. Mersin Akdeniz Çanağı'nın gözde kenti olma yolunda emin adımlarla ilerliyor. Suriye'de yaşanan krizden etkilenmesin diye Türk ihraç ürünleri Mersin'den yapılan Ro-Ro seferleriyle Mısır'a (Port Said) sevk ediliyor. Dün Mersin-Ürdün (Tripoli) Ro-Ro taşımacılığı da başladı. Mersin Limanı sadece yük taşımacılığıyla değil, yolcu gemilerine verdiği hizmetle de gündeme gelmeye başladı. Kruvaziyer turizminde ilk adım atıldı ve bu sene temmuz ayından itibaren kruz gemileri yanaşıyor Mersin Limanı'na. Mersin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Şerafettin Aşut, bu sene 6 kruz gemisi geleceğini söyledi. Ki, yeni görüşmeler de varmış. Onlar da sonuçlanırsa 11 olacakmış gelen gemi sayısı. Başlangıç olarak hiç de fena değil hani. Dünyadaki kruvaziyer turizmi 20 milyar dolarlık bir hacme ulaştı ve her geçen gün de artıyor ayrıca. Bu rakamın 5 milyar dolarlık kısmı Akdeniz Çanağı'nda gerçekleşiyor ve Türkiye'nin payı yüzde 20. İstanbul, İzmir, Bodrum, Marmaris, Kuşadası ve Antalya limanlarına gemiler uğruyor. Kruvaziyer turizminin artık Doğu Akdeniz'e kadar uzanması gerekiyor. İşte bu boşluğu doldurmaya namzet Mersin. Ancak Mersin Limanı'nın kısa sürede kruz (cruise) gemilerinin yanaşmasına uygun hale getirilmesi lazım. Mersin Deniz Ticaret Odası Başkanı Cahit Lokmanoğlu, "Her türlü girişim yapıldı" dedi ve Ulaştırma Bakanlığı'nın konuyla yakından ilgilendiğini bildirdi. Bir de turizm ayağı var tabii bu işin. Mersin tarihi destinasyon yönünden oldukça zengin bir il. Her tarafı ören yeri. Fakat, bakımsız! Tarihî eserlerin restorasyonu ve hızlı bir şekilde turizmin hizmetine sokulması gerekiyor. Bu sadece kruvaziyer turizmi için değil, kentin turizm bölgesi olması için de önemli.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.