Avrupa'da "Yılın Kamyonu" seçilen MAN Tgx ve Tgs serisi kamyonlar Türkiye'ye geldi. Geçen hafta sonu Tuzla'da tanıtımı vardı bu araçların. Sohbetimiz esnasında MAN Kamyon ve Otobüs A.Ş. Yürütme Kurulu Başkanı Tuncay Bekiroğlu'na krizin Avrupalı üzerinde nasıl bir etki yaptığını sordum. Bekiroğlu iyi bir analizcidir. Zaten bir gün önce gelmiş. "Müthiş etkilenmişler. Krizi çok ciddiye alıyorlar" dedi. Nasıl etkilenmesinler ki? Amerika büyük krizi ta 1929'da yaşadı. Avrupa ise İkinci Dünya Harbi'nden sonra. Amerika 80, Avrupa 60 sene sonra ilk defa görüyor böyle bir istikrarsızlığı. Şaşırmak ne kelime; resmen apışıp kaldı adamlar. O kadar sene istikrarla gel, sonra birdenbire dip yap! Olacak şey mi? Ama oldu. "Kabuklarına çekilmişler" diyen Bekiroğlu, bu endişenin sadece tüketici ile sınırlı olmadığını vurguladı üzerine basa basa. Sanayici de aynı psikolojinin içindeymiş. Bizde öyle mi ya? Sayısını unuttuk krizin!.. Bekiroğlu'nun tabiriyle söylüyorum: "Biz, şerbetliyiz krize karşı." Öyle olmasının belki de faydası var. Herkesin birdenbire tüketimi kıstığını düşünün bir hele. Piyasa 'tıs' diye sönmez mi? Bu da tabii, alışverişin durması... üretimin durması anlamına gelir ki... ardından gelen belli: Ekonomik durgunluk ve işsizlik!.. Tuncay Bekiroğlu, Başbakan Erdoğan'ın yaptığı pozitif konuşmaların faydalı olduğunu söyledi ve "Topluma moral pompalamanın tam zamanı" dedi. Diğer firmalar gibi MAN da revize etmiş plan ve programını. "Ama" dedi Bekiroğlu. "Türkiye'nin bu krizden çabuk çıkacağına olan güvenim tam. Bir sene yüzde 85 küçülme, ertesi sene yüzde 100 büyüme. Bunları geçmişte çok yaşadık. Benim tahminim ekonominin iki sene içinde toparlanacağı şeklinde. Nihai hedefimiz değişmez." MAN'ın grafik eğrisi Türkiye ekonomisini çok güzel anlatıyor aslında. Bekiroğlu, "2006'da 35 bin araç satmış olmamıza rağmen 2007'de pazar yüzde 20 küçüldü. Bu sene 21 bin civarında bir satış gerçekleşeceğini tahmin ediyoruz. 2009'da biraz daha düşer bu rakam. 2010 ise toparlanma yılı. 2011 büyümenin başladığı yıl olur ve 2015'te 200 bin satışı kesin buluruz." 2015 hedefi 200 bin ve bunun 20 bini otobüs. Tuncay Bekiroğlu, sözlerini bitirmeden hemen önce, "Ancak, bunlar en kötümser tahmin" demeyi de ihmal etmedi. Çünkü, o Türkiye'nin lojistik sektöründe gösterdiği başarının devam edeceğine inanıyor. Ve ayrıca, MAN'ın Türk TIR'ları için aldığı tedbire. MAN İngiltere ile Körfez ülkeleri arasında öyle tamir ve bakım istasyonları kurmuş ki, TIR şoförü herhangi bir ihtiyaç zuhur ettiğinde hiç vakit kaybetmeden bakım yaptırabiliyor. TIR güzergâhındaki ülkelerde müthiş bir bakım ağı varmış çünkü. Son iki yılda sadece Türkiye sınırları içinde 30 milyon dolarlık yatırım yapılmış servis için.