Deri sanayi hedef büyüttü

A -
A +

Şurası bir gerçek ki, Türkiye'deki hemen her sektör kendini yenileme ve dünya pastasından daha fazla pay alma gayreti içinde. Deri sektörü de bunlardan biri. Uşak Deri Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Akif Küplemez başta olmak üzere Uşak'ta faaliyet gösteren firmaların tamamı 2023'e odaklandı. Bir taraftan sanayi-üniversite iş birliğini pekiştiriyorlar, bir taraftan da ayakkabı ve konfeksiyon imalatına yöneliyorlar. Uşak Üniversitesi'nin açtığı "deri mühendisliği" bölümü önümüzdeki öğrenim yılında eğitime başlıyor mesela. Tasarım ve Ar-Ge çalışmaları da göz dolduruyor. Önceki gün Uşak'ta gerçekleştirilen "Deri Sektörünün Bugünü ve 2020 Perspektifi" konulu kongre uluslararası bir boyutta gerçekleşti. Hollanda, Almanya, İsviçre ve Çinli uzman ve sektör temsilcilerinin katıldığı kongre gerçekten muhteşemdi. Akif Küplemez'in sektörü iyi bir geleceğe taşıma heyecan ve sorumluluğunun önemli rolü vardı tabii bu büyük organizasyonun gerçekleştirilmesinde. Mütevazı imkânlarla devasa bir organizasyon gerçekleştirmenin gururunu yaşadı Uşak deri sektör temsilcileri. Dünya deri sektörü 2011 yılında 182 milyar dolarlık bir ciro gerçekleştirdi. Türkiye bu pastadan ancak 3 milyar dolarlık bir pay aldı. O da yarısı doğrudan ihracat, yarısı bavul ticareti. Çok küçük yani. De... sektör oldukça azimli ve büyüme hevesi içinde. Ancak izlemesi gereken yol ve kurallar oldukça zor ve meşakkatli. Deri sanayi çevreye verdiği zarardan dolayı çevrecilerin baskısı altında bir kere. Hava ve suyu kirletiyor çünkü. Dolayısıyla arıtma yapmaları gerekiyor. Ayrıca çok fazla elektrik ve su kullandığı için maliyetler yükseliyor. Bir de madalyonun diğer yüzü var tabii. Deri mamullerine olan talep her geçen gün artıyor. Konfeksiyon ve saraciye modası fırtınalar estiriyor tüm dünyada. Uzmanlar Türkiye'nin deri işlemede olduğu gibi tasarımda da iddialı bir konumda olduğuna dikkat çekip şu tavsiyede bulundular. "Hermes, Tod's, Prada, Coach gibi markalarla çalışın. Onlarla çalışmak size daha fazla kazanma imkânı sağlar." Bu firmaların her birisi milyar dolarla ifade edilen ciro yapıyorlar ve marka sattıkları için de kâr payları oldukça yüksek çünkü. 30-40 dolara mal edilen bir deri çantaya bin dolar fiyat çekseler tüketici hayır demiyor. Tasarım ve estetik para ediyor çünkü bu tür ürünlerde. Uzmanların bir diğer işaret ettikleri konu ise otomotiv, uçak, gemi ve otobüs firmalarının deri koltuk ve aksesuara duyduğu ilgi. En başta otomobil. Büyük araçların çok yakıt kullandığını dikkate alan otomobil firmaları küçük ama lüks araçlar üretmeye başladı. Şıklığın en belirgin sembolü deri tabii. Mobilya ve ev aksesuarında ise durgunluk yaşanıyor. Dericinin o tarafa girmesi belki prestij için olabilir ama para yok o tarafta. TOBB Sektör Temsilcisi Hakkı Matraş, "Biz ne teşvik istiyoruz, ne de imtiyaz" diyerek; kur ve para politikalarının doğru yapılmasını istedi. "Rakipler hangi şartta çalışıyorsa, bize de o imkânlar sağlansın."

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.