Alışveriş merkezlerinin (AVM) çoğalması tüketim sektörünü farklı bir yere taşıdı. İllerin kalkınmış olup olmadığına dahi AVM ile karar veriliyor artık. AVM varsa kalkınmış, yoksa kalkınmamış. AVM sayısı ise kalkınmışlık derecesini gösteriyor. Bu söylediğim Anadolu illeri için. İstanbul'un durumu çok daha farklı. İstanbul'un merkezî yerleri (tabiri caizse) "AVM manyağı" oldu. Etiler mesela; adım başı AVM. Çoğu sinek avlıyor tabii. Bir de marka olanlar var. Marka derken iş yapanları kastediyorum. Doğru yerde doğru işi yapanları yani. Hangi iş olursa olsun, sürdürülebilir olması lazım. Doğru strateji geliştiren sürdürüyor, geliştirmeyen sürünüyor! Türkiye'nin ilk ve en başarılı AVM'lerinden biri de Akmerkez. Faaliyete geçeli 20 sene oldu ama hâlâ özel, hâlâ ilgi odağı. 1995 yılında Avrupa'nın "En İyi Alışveriş Merkezi" seçilmişti. 96'da ise "Dünyanın." Her sene bir ödül aldı. Kimi sene "En iyi vitrin" düzenlemesinden aldı, kimi sene "hizmet anlayışı"ndan dolayı ama her sene aldı. En büyük ödül müşterinin verdiği ödül oldu tabii. Günde ortalama 50 bin kişi ziyaret ediyor Akmerkez'i. İstanbul'un Anadolu yakası son senelerde hızlı bir değişim yaşamaya başladı. 3 milyon insanın yaşadığı bölge, kendi merkezini kuruyor. Anadolu yakasında yaşayan İstanbullu Trakya yakasına geçmeden her türlü ihtiyacını karşılar duruma geldi-gelmek üzere. Bu değişime Metro, Marmaray ve Metrobüs gibi ulaşım ağlarının faaliyete geçmesi de önemli katkı sağladı tabii. Bu değişim birçok şeyi olduğu gibi AVM kültürünü de beraberinde getirdi. Acıbadem'de inşa edilen Akasya bunlardan biri ve Akmerkez'in sahibi Akkök Grubu'na ait bir proje bu. 182 bin metrekarelik alan üzerine kurulan Akasya; bin 400 konut, ev-ofis ve ofis ile 300 mağazalı bir kompleks. 2012 yılında "Avrupa'nın En Başarılı Projesi" seçilen Akasya'nın bu yılın sonbaharında faaliyete geçeceği bildirildi. Bu projenin en çarpıcı yönü ne biliyor musunuz? Kazancı. Bundan bir buçuk sene önce metrekaresine 3 bin 500-4 bin lira ödenerek satın alınan konutun metrekare fiyatı şimdi 10 bin lira. Bin 400 konutun bin 350'sinin satılmış olduğunu da söyleyeyim size de, varın siz düşünün kimin ne kazandığını. Nasıl kazandırmasın ki? 50 bin metrekare yeşil alanı var bir kere kompleksin. Ayrıca 7 bin metrekare büyüklüğünde bir de gölü. Tabiatla iç içe yaşamanın tadını çıkarma imkânı sunuyor orada yaşayacak olan insanlara. Ulaşım için de çok büyük bir yatırım gerçekleştirilmiş. Özel sektörün en önemli yol yatırımlarından biri olan bu projeye 60 milyon dolar harcanmış. Arsaya ödenen paranın neredeyse iki katı. Akasya bu yollar sayesinde Kozyatağı'na 5, Suadiye'ye 7, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'ne ise 10 dakikada ulaşım imkânı sağlıyor. Akasya AVM yeniliklerle geliyor ayrıca. En büyük yeniliği ise çocukların hem eğlenip hem öğrenmelerine imkân veren KidZania. 8 bin metrekare üzerinde kurulacak olan KidZania dışında Akasya'da 15 sinema salonu, çeşitli sergi ve gösteri alanları da bulunuyor. Sözün Özü: "At binenin, kılıç kuşananın" demiş atalarımız. Akasya için 600 milyon dolar harcanmış ama bir marka çıkıyor ortaya. Konut sahibinin, vatandaşın, çocukların, müteahhit firmanın, mağaza ve müşterinin memnun olduğu bir marka çıkıyor. Ki, toplam kalite bu işte.