Gerçekleştirilen özelleştirmelerde rekor üstüne rekor kırılıyor. Son rekor Karayolları ve İETT'ye ait arazilerin satışında yaşanmıştı, malum. 10 gün sonra bir rekora daha şahit olacağız. Veriler, öyle gösteriyor çünkü. Atatürk Havalimanı ihalesinde rekor yaşanmıştı biliyorsunuz. TAV Yatırım Holding AŞ, 3 milyon dolarla kazanmıştı bu ihaleyi. Şimdi sırada Antalya Havalimanı ihalesi var. 12 Nisan'da ihaleye çıkacak olan Antalya Havalimanı I. ve II. Etap Dış Hatlar, İç Hatlar Terminali, CIP Salonu ve Mütemmimleri İhalesi'ne katılmak için Çelebi, TAV, Fraport, Cengiz İnşaat ve Fiba Holding'ten teklif geldi. Dün, yer görümü yapan bu 5 firmanın 5'i de iddialı. Çelebi & IC mesela. Bu firma halihazırda II. Etap Dış Hatları işletiyor ve 24 Eylül 2009'da kadar devam ediyor işletme hakkı. I. Etap Dış Hatları ise Alman Praport işletiyor ve 1 Eylül 2007'de doluyor süresi bu terminalin. İç Hatlar Terminali'ni ise Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) işletiyor. 12 Nisan'da yapılacak olan ihalede bu üç terminal bir paket halinde ihaleye çıkıyor ve ihaleyi kazanan firma 17 yıl süreyle bu üç terminalin işletme hakkına sahip olacak. Fakat, dediğim gibi II. Etap Dış Hatlar Terminali'nin işletme süresi 24 Eylül 2009'da bitiyor. Dolayısıyla, Çelebi değil de başka bir firma bu ihaleyi kazanacak olursa, işletme hakkı 15 sene. Atatürk Havalimanı yolcularının yüzde 60'ı Türk yolcu ve bunun zahir ekseriyeti işadamı. Antalya Havalimanı yolcusunun ise yüzde 94'ü turist ve dış hat yolcularının önemli bir kısmı Alman (yüzde 36) ve Rus (yüzde 20) turist. Dolayısıyla, terminaldeki ticari alanların gelirleri pek öyle ahım şahım değil. Ayrıca, Antalya Havalimanı'nın otopark geliri de yok denecek kadar az. Bir de buna I. Etap Dış Hatlar Terminali'nin eski teknolojiye sahip olduğunu ve yenilenmesi gerektiğini ilave etmek lazım tabii. Bütün bunlara rağmen Antalya Havalimanı ihalesinde tıpkı Atatürk Havalimanı gibi rekor fiyat teklifi gelmesi bekleniyor. Çünkü, önümüzdeki 17 sene içinde Antalya'nın daha hızlı büyüyeceği ve yolcu sayısındaki artışın İstanbul'dan daha fazla olacağı tahmin ediliyor. İhale rekorla sonuçlanmazsa ancak şartlarından dolayı sonuçlanmaz; şartlar tartışılır çünkü. Diğer ihalelerde olduğu gibi ihale açık arttırmayla yapılmıyor bir kere. Kapalı kapılar ardında ve iştirakçi firmalar diğerlerinin verdiği fiyattan habersiz arttırma yapacaklar. Bir de "ortak girişim"lerde yabancı yatırımcının ortaklık payının yüzde 51 olması ve ihaleye talip olacak uluslararası terminal işletmecisinin 100 bin metrekarelik bir terminali işletmiş olması şartı var ki, ihale şartlarını hazırlayanları "belli bir adresi gösteriyor" gibi bir şaibe altına sokuyor bu şartlar! 100 bin metrekarelik tek bir terminal işleten firma yok denecek kadar az çünkü dünyada. İşin en garibi ise şu: Şartlar ağır ama ödeme kolay! İhaleyi kazanan firma ihale bedelinin sadece yüzde 23'ünü peşin ödeyecek, geriye kalan kısmı ise 15 yıl boyunca eşit taksitle. ? Yere sığamıyorlar artık Hafta sonu Antalya'daydım. Bir nevi inceleme gezisi oldu bu. Büyüme arzusu içinde olan Çelebi Holding'in Antalya II. Etap Dış Hatlar Terminali'ndeki performansı parmak ısırtan cinsinden. 31 Ekim 2006'da Antalya Limanı'nın işletme hakkını TMSF'den devralan grup, hem liman, hem marina kapasitesini arttırmak için kolları sıvamış. Bu sene 10 milyon euroluk bir yatırım yapacaklarını söyledi Çelebi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Can Çelebioğlu. 49 yıldır sektörde faaliyet gösteren ve Türkiye'nin ilk özel yer hizmetleri şirketi olan Çelebi Hava Servisi, holdingleşti ve 50'nci kuruluş yılı olan 2008'de 400 milyon YTL'lik bir ciro hedefliyor. Çelebi Holding, Budapeşte Havalimanı yer hizmetlerini yapıyor. Hindistan - Yeni Delhi Havalimanı için teklif verdi. Ürdün'de yeterlilik belgesi alan Çelebi Holding, buradan Orta Doğu'ya açılmaya hazırlanıyor. İzmir Limanı için teklif veren Çelebi, Derince TCDD Limanı ihalesini bekliyor. Yeme - içme alanında franchise restoran zinciri kuruyor. Kuzey Kıbrıs'ta otel yatırımı var. Antalya Havalimanı ihalesinde Çelebi Holding en iddialı firmalardan birisi. Şayet Çelebi Holding Antalya Havalimanı ihalesini kazanırsa Türkiye, uluslararası bir firmanın daha önünü açmış olacak ki, çok önemli bir husus bu. İstanbul ve Ankara havalimanlarını işleten TAV'ın tekelleşmesinden daha önemli. Ayrıca, Çelebi'nin varlığı, ihale bedelini yükseltmede önemli rol oynayacağa benziyor.