Tata, sadece ucuz mu?

A -
A +

Önce dünyanın en ucuz otomobili olarak gündeme geldi Tata Motors. Daha sonra da İngiltere merkezli Jaguar ve Land Rover'i de satın alıp dünyayı şoka şoktu. Öyle ya, İngiltere Hindistan'ın eski sömürgecisi. Hindistan'ın otomotiv devi Tata, bu iki prestij markasını satın almakla bir nevi gol atmış da oldu İngiltere'ye. Hadi buna siyasî bir kılıf bulalım ve bize ne deyip geçelim. Hintlilerin milliyetçiliğine ne demeli peki? Dünyanın beş büyük ticari araç üreticilerinden biri olan Tata Motors, nasıl oluyor da bu kadar büyük ve iddialı olabiliyor? Türkiye gibi mangalda kül bırakmayan ülkeler marka çıkaramazken Hintli Tata dünya devi oluyor? Haa, "Türkiye de zengin çıkardı, dünya zenginler listesinde kaç Türk'ün ismi var" diyebiliriz ama konumuz o değil ki. Biz markadan bahsediyoruz. Zenginlik başka, marka çok daha başka. Zenginlik kişiyi bağlar; en fazla ailesini. Marka öyle mi ya? Bir ülkenin gururu, hatta onurudur marka! Bir de prestij var. Tata Jaguar ve Land Rover'i almakla prestijine prestij kattı. İki markayı satın almak için Ford'a 2.3 milyar dolar para ödedi ama daha önceki 20 milyar dolarlık yatırımla yapamadığı tanıtımı yaptı bu sayede. Farkındayım, lafın ucu kaçıyor. Tekrar mevzumuza dönelim. Tata'nın işçisi de kendi markasını taşıyan otomobile biniyor, ta tepe noktasındaki yöneticisi de. Neden? Böyle davranmak bir ahlâk meselesidir de ondan. Halkın milliyetçilik duygularını harekete geçirmek istiyorsan böyle davranacaksın! Tata 1963 yılından 1980'li yılların sonuna kadar ürettiği araçlarda Mercedes motor kullanıyordu. 1990'dan sonra ise kendi motorunu kendi üretmeye başladı. Evet, Ar-Ge ve teknoloji yine Mercedes'in ama olsun, kendisi üretiyor artık. Lafın ucunu iyice kaçırmadan bir yere bağlamak istiyorum. Kuru kuruya marka olunmuyor. Kendini başarıya odakladığın gibi, partnerini de odaklaman ve uzun vadede birlikte kazanmanın yollarını araman gerekiyor. Tata, öyle yapmış işte. Tata Türkiye Distribütörü İsotlar Grup. 1965 yılından beri otomotiv sektöründe faaliyet gösteren İsotlar Grup, Adana'daki otobüs fabrikasında ISOTO markasıyla üretim yapıyor. Geçen sene 254 adedini ihraç etmiş İsotlar bu otobüslerin. Bu seneki hedefi ise 450. Geçenlerde Tata'nın otomobil konforundaki 4x4 pick-up'ının tanıtımına gittim. Türkiye'de yeni satışa sunulan Xenon'un fiyatı çok uygun bir kere. 31 bin 780 YTL. Türkiye'nin yol ve iklim şartlarına uygun, onu da söyleyeyim. Konforlu da. Neden pazarda iddialı olmasın ki? İsotlar Grup Satış Müdürü Cengiz Tiryakioğlu, 43 noktada yetkili servislerinin olduğunu da söyledi ki, işin can alıcı yeri burası. Tüketici ona bakar çünkü.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.