O koskocaman uçak gövdesinin milyonlarca küçük parçadan meydana geldiğini biliyor musunuz? Normal bir uçak 4 milyona yakın parçadan oluşuyor. Yekpare bir gövde yapıp içine de motoru yerleştirmekle olmuyor yani. Türbülansı var... sallanması var... manevrası var... inişi var... kalkışı var... hava basıncı var... Bütün bu dış etkenlerin her birisini başarıyla savuşturması ve içindeki yolcuların emin bir şekilde yolculuk yapabilmesini temin için o uçağın çok iyi tasarlanması lazım her şeyden evvel. Uçak, balık gibi olmalı ki dayanıklı olsun. Esnek yani. Uçağa bu esnekliği kazandırmak da ancak küçük parçaların birbirine eklenmesiyle mümkün. Kaynak da yapamazsınız. İlla vidalayacaksınız o parçaları. Yekpare olursa, ne esner ne bir şey! Mesela Boeing 747 yolcu uçağı. Tam 4 milyon ila 6 milyon arasında değişen parça var bu uçağın üstünde. Malum, Boeing 747 model uçakların 200... 400... 600 gibi serileri var. En son yapılan Boeing-800'ler yakında piyasaya çıkıyor. Tam 450 yolcu kapasiteli ve 6 milyon parçadan meydana geliyor. Uçaklarda parça sayısının çokluğu, o uçağın seferlerini emniyetli bir şekilde gerçekleştirmesinin şartı bir yerde. Devir kriz devri. Şartlardan biri de tasarruf. Bir uçak ne kadar az yakıt kullanırsa o kadar tasarruf ediyor demektir. Ki, bu da rekabet şansı verir o uçağı kullanan hava yolu yolcu taşıma firmasına. Boeing Türkiye Başkanı Greg Pepin Boeing 747-8'lerin yüzde 20 daha tasarruflu olacağını söyledi. Ayrıca, gövdesi metal de olmayacakmış. Hafif bir kompozit maddeden yapılıyormuş. Tasarruflu olması da bundan kaynaklanıyor zaten. Metal olmayışının bir faydası daha var ki, yolcu için çok önemli bu. Metal rutubetten etkilenen bir madde. Metali nemden korumak için uçağın içi fazla kuru tutuluyor ve bu da yolcuda baş ağrısına neden oluyor. Boeing 747-8 serisinde illa da kuru olacak diye bir şart yok. Ne de olsa çelik değil. Dolayısıyla, yolculuk daha keyifli hale geliyor. Pepin'e bir uçakta neyin önemli olduğunu sordum. Savunma maksatlı uçaklarda bilgisayar, yolcu uçaklarında ise kanatmış. Uçak sanayinin bir de ekonomik yanı var. Greg Pepin, "Boeing 747-8 serisi tam bir global üretim" dedi. Yani, her bir parçası başka ülkede üretilip bir yerde monte ediliyor. Türkiye'de TAI ve Kale Havacılık firmaları Boeing'e en fazla yedek parça üreten firmalar. TAI Boeing 747'nin iniş takımlarını üretiyor. Kale Havacılık ise taarruz uçağı F-35'lere gövde, kanat ve kanatçık parçaları. Kale Havacılık'ın son 10 yılda 800 değişik parça üreteceği bildirildi. Türkiye önümüzdeki senelerde neden bir uçak yedek parçası üretim üssü olmasın? Kapasite var. Yeter ki, üzerine düşülsün bu işin.