Yabancılar "kargo" soruyor

A -
A +

Yabancı sermaye Türkiye'de sadece bankacılık, perakende ve enerji sektörüne değil, eli ayağı düzgün ne varsa hepsine geliyor. En azından ilgileniyor. Hele kayıt altında olan sektörlere yoğun ilgi var. Bugünlerde hizmet sektörü de çok revaçta. Temizlik şirketlerinin en büyükleri yabancılar tarafından ya satın alındı, ya da ortaklık yapıldı. Güvenlik ve kargo şirketleri de öyle. Yabancı şirketlerin gözü şimdi de kargo sektöründe; temsilcilerinin biri daha kapıdan çıkmadan diğeri giriyor. UPS, DHL gibi uluslararası şirketler kendilerine Türk ortak alırken, kimi de Türkiye'deki büyük kargo şirketlerini satın almak için çaba sarf ediyor. Kargo sektörünün Türkiye'deki pazar büyüklüğü 1 milyar dolar civarında. Yurtiçi Kargo, Aras ve MNG bu pazarın en büyükleri. Yurtiçi Kargo ise pazarın hem en eskisi, hem de en büyüğü. 1982'den bu yana faaliyet gösteriyor ve bu sene 25'inci kuruluş yılını kutlamaya hazırlanıyor. Yurtiçi Kargo, 70'i uydu olmak üzere 720 şubesi ve 10 bin çalışanıyla pazar lideri. Bir kargo şirketinin 10 bin kişi istihdam etmesi çok önemli. Hele Türkiye gibi istihdam problemi olan bir ülke ise o şirketin faaliyet gösterdiği ülke. Yurtiçi Kargo Genel Müdürü Cemil Erman 2006 yılında yüzde 6 büyüyen Türkiye ekonomisi içinde kendilerinin yüzde 30 büyüdüğüne dikkat çekerek; "Ekonomideki gelişmeler kargo sektörünü olumlu etkiledi. Bu seneki büyüme hedefimiz de yüzde 30" dedi. Bu ifade bir yerde çifte seçim yılı olan 2007'nin Türkiye ekonomisini olumsuz etkilemeyeceğinin de bir ifadesi oluyor tabii. Kargo, hizmet sektörü içinde en hızlı büyüyen sektörlerden birisi. Cemil Erman, her ay 80-100 eleman aldıklarını belirtti ki, genel olarak bakıldığında sektörün her ay 300 eleman daha fazla istihdam ettiğini söylemek mümkün. Eee, bir de bu büyümenin beraberinde getirdiği tali hizmetler var. Eğitim mesela. Cemil Erman her bir elemana senede 19-20 saat hizmet içi eğitim verdiklerini ifade etti. Ki, bunun Avrupa ortalaması 35-40 saat imiş. Erman, "Eğitim süresini her sene 2-3 saat arttırıyor ve bu ortalamayı en kısa sürede Avrupa standartlarına çekmeye çalışıyoruz" dedi. Büyük olmanın zorluğu Eğitim, firmaların vazgeçmediği bir unsur oldu. Hizmet sektörünün ise olmazsa olmazı. Çünkü, hizmet sektörü demek "insan" demek. Personeli konuşmasını bilmiyor, işini düzgün yapamıyor ve müşteri ile diyalog kuramıyorsa o firmanın bu sektörde kalması mümkün mü? Değil tabii. "Müşteri memnuniyeti" diye bir mevhum var artık. Memnun kalmayan müşteri bir başka firmaya gidiveriyor; hem de hiç beklemeden, hemencecik! Stratejilerinin kendini devamlı yenileme olduğunu belirten Cemil Erman; 25'inci yıl hedeflerinin yine "müşteri memnuniyeti" olduğunu söyledi. Eh, böyle bir şirkete yabancı ortak gelmez mi? Gelir tabii. "Biz" dedi Erman. "Finansmana ihtiyacı olmayan, alet-edevat problemi bulunmayan bir firmayız. Biz ancak global arenada stratejik bir ortakla iş birliği yaparız." Bir nevi yapıyorlar da. Avrupa'da kapıdan kapıya teslim hizmeti veren Geopost'un ortağı ve Avrupa'da Geopost Şirketler Grubu'na bağlı DPD firmasının dağıtım ağını kullanıyorlar. Batı'da kurulan iş birliğinde büyük ortak Geopost oluyor. Rusya, İran, Kazakistan gibi Doğu ülkelerinde gerçekleştirilen ortaklıklarda ise Yurtiçi Kargo. Bir pazarın lideri olmak kolay mı? Bir taraftan rekabet edeceksiniz, bir taraftan yeni pazarlara açılacaksınız ve bir taraftan da global bir aktör olacaksınız!.. Zor. Fakat, bu zoru başarmadan da olmuyor. İnsan kaynakları eğitimi... hızlı ve aksaksız hizmet... müşteri memnuniyeti... bunlar şart ama yeterli değil lider olmak için. Sosyal aktivitelere sponsor olmak da gerekiyor. Yurtiçi Kargo AKUT, LÖSEV, İlkyar, Toplum Gönüllüleri Vakfı'nı destekliyor ve çeşitli üniversitelerin projelerine katkı sağlıyor. Bir de imaj var tabii. Yurtiçi Kargo Genel Müdürü Cemil Erman, her sene 80-100 şubeyi giydirdiklerini ve her birinin prototipini değiştirdiklerini ifade etti. Kurumsal kimlik olmadan olmuyor. Bütün bunlar bir maliyet ama gerekli. Şubenin görünüşüne ehemmiyet vermek demek bir yerde müşteriye önem vermek demektir. Müşteri başka türlü nasıl memnun olsun?

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.