Anketçilerin fiyakası bozuldu

A -
A +

Az tantanalı, bol dedikodulu seçim bitti. Şimdi sonuçları eğip bükme, kendine yontma, "astarı yüzüne denk getirme" zamanı. Öyle yorumlar ve siyasi izahatlar duyacağız ki, bin yıl düşünsek aklımıza gelmez. Nitekim, CHP yöneticisi Oğuz Oyan, ilk inciyi döktürdü bile: "AKP adaylarını tanıyamadığı için oy verdi!" "Tanınmadığı için oy alan aday" gerekçesi hanginizin aklına gelirdi acaba? Böyle çok bomba duyacağız daha. Sözün özü şu: Seçimin galibi sadece AK Parti'dir. Gerisi laf-ı güzaftır. Bunu öncelikle kabul edersek yorumlar anlam kazanır. İktidardaki bir parti, 17 aylık yıpranmaya karşı oylarını 10 puan arttırıyorsa başarılıdır. DYP ve MHP başarılı olamamışlardır bana göre. CHP de öyle. Bunlar başka bir yazı konusu inşallah. Seçimde yüzüstü kapaklanan bir grup daha var: Anket şirketleri. Büyük havalar ve "bilimsel tavırlarla" seçmen nabzını tutan "piar" şirketleri fena çuvalladılar. Tarhan Erdem'in A&G'si, Erhan Göksel'in Verso'su, Sesar ciddi oranda yanıldılar. Hakkını yemeyelim, ANAR, gerçeğe yakın ve makul sonuçlara ulaştı. AK Parti'yi "göklerde" gösteren anketlerin, "manipülasyonu andırdığı" bile söylendi ama, aslolan şu ki, bu seçimle ilgili "ıskalayan" anketler çok konuşulacak. TGRT'nin gücü Anket şirketleri, halkın nabzını tuttuklarını iddia ederler. El ile nabız ölçerken, işaret parmağınızı değil de baş parmağınızı atardamarın üzerine koyarsanız, karşınızdaki şahsın değil, kendi nabzınızı ölçmüş olursunuz. Galiba anket şirketleri de bu hatayı yaptılar. Nabız diye "başka şeyleri" ölçtüler. Oysa kamuoyu araştırmaları, gelişmiş batı ülkelerinde çok ciddi parametreler üretirler. Türkiye maalesef seçim anketlerinin suyunu çıkarmakta çok mahir. 1994 yerel seçimindeki anket komedilerini hatırlayın lütfen. Bu tür yanılmaları batıdaki bir piar şirketi yapsa bir daha sahaya çıkamaz herhalde. Bizimkiler hâlâ kamuoyu araştırma şirketi olarak iş yapabiliyorsa, Türkiye'nin "kollektif balık hafızasına" şükretmeliler . Seçim sonrasının medyadaki "tek" galibinin de hakkını teslim etmek gerekir: TGRT. Sonuçları diğer kanalların "çok önünde" giderek yayınladılar. TV ekranlarında "açılan sandık % 30" iken, TGRT'yi izleyenler "%70'in sonuçlarını" izlemekteydiler. Medya gücünün ne olduğunu merak edenler, TGRT'yi daha dikkatle takip etmeyi akıl ederler herhalde.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.