Türkiye için bir dönüm noktası

A -
A +

Bakü-Ceyhan Boru hattının açılışını herhangi bir mega projeyle bir tutmamak gerekir. Zira Bakü'den başlayıp Ceyhan'da son bulan bin 774 kilometrelik petrol boru hattının günlük 1 milyon varillik kapasitesi ile dünya üretiminin 80'de birini karşılamasından daha büyük bir anlamı var. Türkiye, bu hattın inşasındaki kararlı tutumu ile sıradan bir ülke olmadığını ve dünya ülkeleri arasında "oyun kurucular" arasında yer almaya aday olduğunu bir kez daha kanıtlamış oldu. Peki, ne oldu Bakü Ceyhan Boru hattının devreye girmesiyle? Öncelikle Türkiye'nin Orta Asya ve Transkafkasya'da siyasi ağırlığı arttı ve Türk Cumhuriyetleri ile olan kültürel ve ekonomik ilişkileri de çok daha derin bir mecraya oturdu. 2007'de tam kapasiteyle devreye girecek boru hattı ve daha sonra devreye girecek Şahdeniz Boru Hattı, Türkiye-Yunanistan Doğalgaz hattı gibi projeler Türkiye'nin dünyanın en önemli ülkeleri arasına girişinin en açık delilleri olarak sayılmalı. Topraklarında yeteri kadar petrol çıkmayan Türkiye bütün bu hatlarla dünya piyasalarında söz sahibi ülkelerden biri olmak üzere. Dolayısıyla bu hattın faaliyete başlaması durumunda Türkiye ekonomisine sağlanacak yıllık 150-200 milyon dolarlık katkıyı buzdağının su üstünde görünen kısmı olarak değerlendirmek daha doğru olacaktır. Başta Azerbaycan daha sonra da Hazar'ın ötesinde bulunan Kazakistan,Türkmenistan, Özbekistan gibi Türk Cumhuriyetleri ile Türkiye'nin ilişkileri gelişmesi Türkiye'nin artı hanesinde yer almakla kalmayacak, boru hattının Türkiye üzerinden Avrupa'ya ulaşması hiç kuşkusuz Türkiye'nin Avrupa üzerinde de ağırlığını arttıracaktır. Bakü-Ceyhan Boru hattının bu denli önemli oluşunun ve ufuklarının ne kadar geniş olduğunun en açık delili olarak Kars-Tiflis-Bakü demiryolu projesini gösterebiliriz. Kafkaslar'ı İstanbul'a bağlayacak tren hattını düşünün . 2006 yılı sonuna kadar tamamlanması beklenen projede, demiryolunun hızlı trenlerin işletilmesine uygun şekilde yapılması ve böylece üç ülke arasındaki yolcu ve yük taşımacılığında önemli bir gelişmenin sağlanması hedefleniyor. Kars'ı Erzincan üzerinden Ankara ve İstanbul'a bağlayan hatların da modernize edilmesiyle Anadolu'dan Kafkasya'ya ulaşımdaki zaman kaybı giderilecek. Bakü-Tiflis-Ceyhan petrol boru hattı, Bakü-Tiflis-Erzurum doğalgaz hattı ve Kars-Tiflis-Bakü demiryolu hattı projelerinin tamamlanmasıyla Hazar'dan Avrupa'ya kadar uzanan köprünün ayakları tamamlanmış olacak. Bu sayede bu bölgeler arasındaki enerji transferi ve ticaret yollarının düğüm ülkesi Türkiye olacak. Bakü'den Ceyhan'a ilk petrolün pompalandığı bugün, Berlin Duvarının yıkıldığı tarih kadar büyük bir değişim ve dönüşümün işareti olarak takvimlere not düşülmesi gereken bir gün. Siz bu satırları okurken saatte 7 kilometre hızla Ceyhan'a doğru ilerleyen petrol, bölgenin jeopolitiğine yeni bir şekil vermeye başladı bile... Hayırlı olsun. NOT: Bu akşam saat 22.00'de TGRT Haber Kanalı'nda arkadaşım Murat Odabaş ile beraber hazırlayıp sunduğum "Ankara'nın Gündemi" programına Bakü'deki tarihi törene de katılan Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler konuk olacak. Güler'in Bakü-Ceyhan Boru Hattı başta olmak üzere Türkiye'nin enerji politikaları hakkında vereceği bilgileri öğrenmek isteyenlere "Ankara'nın Gündemi"ni tavsiye ederim.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.