Yüksek Hızlı Tren ve demir yollarında Türkiye, ciddi bir değişim ve dönüşüm yaşıyor. Türkiye'nin her tarafını demir ağlarla örme hedefi, maalesef yıllardır gerçekleştirilememiş. AK Parti hükümetiyle birlikte Türkiye demir yollarının âdeta oksijen çadırında olduğunu fark eden yetkililer, 2002'den itibaren önlerine büyük hedefler koymuşlar. Bu hedefleri gerçekleştirecek hukuki altyapı, organizasyon ve bilgi birikimi oluşturulmuş.. Türkiye bir taraftan mevcut demir yollarını rehabilite ederken bir taraftan da, yüksek hızlı trende dünyanın 6. sırasına geçmiş. Şimdi hedef; 2023 yılına kadar Kars'tan Edirne'ye, Samsun'dan Antalya'ya Türkiye'nin her tarafına, 'vilayetlerin en az 50 kilometre yakınına kadar' yüksek hızlı treni ulaştırmak. Üç dönemdir başından beri iyi bir ekip kuran ve genelde ekibini değiştirmeyen Binali Yıldırım, hava ulaşımında, telekomünikasyonda devrim niteliğinde mesafeler aldı. Şimdi kara ulaşımı da bu dönem yeni hükümetle beraber kendisine bağlandı. Bu dönem daha çok bakanlığın kara ve demir yolu ulaştırmasına ağırlık verileceği görülüyor. 2023 hedeflerini anlatırken karşımızda inanmış, gözü kara çalışkan ve ne yapacağını iyi bilen bir genel müdürle, Sayın Süleyman Karaman'la karşılaştık. Sayın Karaman'la birlikte İspanya'dayız. Neden geldik İspanya'ya? Türkiye, yüksek hızlı tren konusunda İspanyol, İtalyan, Çin, Japon ve Alman firmalarıyla çalışıyor. Türkiye'deki ilk yüksek hızlı tren hattını, Ankara-Eskişehir arasında ülkemizdeki yerli bir firmayla birlikte İspanyollar yaptı. Türkiye'de yüksek tren hattı konusunda ilk işi yapan ülke olması hasebiyle İspanya demir yolları şirketiyle, devlet demiryolları arasında ciddi bir iş birliği var. Eğitim ve bakım konusunda İspanyollar, Türkiye'ye çok ciddi bir destek vermişler. Türkiye'de hızlı tren yatırımları konusunda daha yapılacak çok iş var. İstanbul-Eskişehir arası devam ediyor. Ankara-Sivas başladı, çalışmalar sürüyor. Ankara-Afyon ihale edildi. Daha sonra bu hat, İzmir'e uzayacak. Ankara-Kırıkkale hattı ihaleye çıkacak. Kısacası bir trenin veya kargonun Çin'den çıkarak, Kars-Tiflis demir yolunu kullanarak ve Boğazdaki Marmaray'ı geçerek Edirne'den Avrupa'ya ulaşması planlanıyor. Marmaray yakında bitecek. Kars-Tiflis'in birinci bölümü yapıldı, 2 bölümü de ihale edilmek üzere. Bu nedenle, önümüzdeki işlerde İspanyol, Alman, İtalyan ve Çinliler'in teknolojileri arasında seçim yapılabilmek için Devlet Demir Yolları her ülkenin teknolojisini, kalitesini mercek altına almış, tek tek inceliyor. Çinliler'in teknolojisinden az da olsa bir endişe duyuluyor. Diğer taraftan Almanlar burunlarından kıl aldırmıyorlar, fiyatları çok yüksek. Geriye İtalya ile İspanya kalıyor. İtalyanlar biraz ağır hareket ediyor. Türkiye'nin bu alanda en kolay çalıştığı ülke İspanya. Bu nedenle bir grup gazeteci arkadaşla birlikte Devlet Demir Yolları'nın davetlisi olarak Madrid'e geldik. Önce Madrid'de bazı yatırımları gezdik, bilahare Cordoba'ya, oradan da Granada'ya geçtik. Bu arada devam eden viyadük, tünel ve demir yolları yatırımlarını yerinde görme imkanı bulduk. Ayrıca çeşitli yüksek hızlı tren vagonlarını inceledik. Bizim çok anladığımız bir şey değil ama Demir Yolları'nın teknik personeli detaylı incelemeler yaptı. Sayın Karaman ekibiyle birlikte buradaki tüm yatırımlarını görmeye çalıştı. 300 kilometre süratle gittiğimiz trenlerden çok etkilendik. Müthiş bir teknoloji ve müthiş yatırımlar var. İspanya dağlık bir bölge, bu nedenle yolların büyük bir bölümü tünellerle ve viyadüklerle geçilmiş. Türkiye'nin, İspanya'yla demir yolu yatırımı konusunda yapacağı çok iş var. Ancak Devlet Demir Yolları Genel Müdürü Karaman, geleceği planlamak adına Türkiye'deki demir yolu inşaatlarının, Türk şirketleri tarafından yapılmasına ve Türkiye'deki şirketlerin yabancı ortaklarından bu işleri öğrenmesine özel özen gösteriyor. "Bizim demir yolu inşaatı konusunda yabancılara artık ihtiyacımız yok. Yerli firmalarımız bu işi yapabiliyor. Ancak sinyalizasyon, güvenlik sistemleri ve vagon konusunda henüz dışarıya bağımlıyız. Artık rayımızı da kendimiz üretebiliyoruz" diyor. Bu amaçla yabancı şirketlerle Türk şirketlerini konsorsiyum haline getirerek Türk şirketlerinin demir yollarının ihtiyacı olan her işi öğrenmelerini temin etmeye çalışıyor Demir Yolları, YHT konusunda çok iddialı ve çok istekli ve çok heyecanlı. Genel müdürün ve kadrosunun kararlılığına bakılırsa 2023 hedeflerine ulaşmak zor gözükmüyor. Hele hele arkalarında bu işe inanmış bir Ulaştırma Bakanı ve Başbakan varken... Bu gezi vesilesiyle Cordoba'daki dünyanın en büyük camisini ve Granada'da Endülüs devletinin merkezi olan Elhamra Sarayı'nı gezme imkanı bulduk. Bu konulara ilişkin izlenimimi bir sonraki yazımda paylaşacağım...