Bayramlar, kişisel kalite ve kişisel pazarlama için birer fırsat günleri. Bayramlar, aynı zamanda, hayatımızı ne derecede dolu ve amaca dönük yaşayabildiğimizin bir göstergesi. Bayramları bayram gibi yaşayabilenler diğer günlerini de bayram gibi geçiriyor. Fırsatı kaçıranlar, günü kurtaranlar bayramların tadını alamıyor. Başka vecibe ve faaliyetler bir yana bayramlar, bayramlaşmalarla bayrama dönüşüyor. Bayramın tadı, bayramlaşmalarla çıkıyor. Kaliteli bayramlaşmalarla, bayrama bayramlar katılıyor. Kaç kişinin ve kimlerin bayramını tebrik ettiğinize dair seçimleriniz, yaşayacağınız bayramlarınızın kalitesini etkiliyor. Tercihleriniz pazarınızı tayin ediyor. Bayramlaşmanın da bir pazarı var. Bu pazara da ne kadar ilgi gösterir, ne kadar emek verirseniz, bayramlardan da o kadar kazanıyorsunuz. Yıllardır kaç kişinin ve kimlerin bayramını tebrik ettiyseniz, yıllar sonra o kadar çok insan da sizin bayramımızı tebrik ediyor, etmeyi arzuluyor. Menfaat odaklı ziyaret, tebrik ve bayramlaşmaları ölçü almıyor, onları bayramlaşmadan bile saymıyoruz. Bunlar, içten davranmayan bir satıcının satış çabaları gibi, hemen sırıtıyor, anlamını yitiriyor, etkisiz kalıyor. Kişinin yaşı, işi, makamı, mevkii, konumu da bayramlaşmada birer faktör. Aynı durumdakilerden bazı kişilerin tebrik edenleri çok, bazılarının az oluyor; hatta bazıları idareten tebriklerle yetinmek durumunda kalıyor. Bayramlaştıklarımızın sayısı kadar, bayramlaşmanın kalitesi de önemli. İmkânsızlık yüzünden başka türlü yapılamayanlar hariç, bayramlaşmanın en kalitelisi, evinde veya işyerinde bizzat gidip, elini öpüp, tatlısını yiyip, iki satır sohbet edileni. Şahsa mahsus özel ziyaretler en kıymetlisi. (Müşteri de en çok böylesinden hoşlanıyor.) Belli bir mekânda toplu bayramlaşmalar ikinci kalite; telefonla hatır sorup, bayramlaşmalar üçüncü kalite sayılır. E-mail veya SMS yoluyla, kişiye özel yazarak gönderilmiş tebrikler olsa olsa dördüncü kalite; hele hele hazır ve standart bir mesaj "atarak" gerçekleştirilmişse, bunlar da beşinci kalite bayramlaşma sayılır. Kimlerin bayramını hangi yoldan kutladığınıza, kimlerin sizin bayramınızı ne şekilde tebrik ettiğine, kimlerin mesajını okuduğunuza, kimlerden gelen tebrikleri cevapladığınıza, hangi mesajları otomatik olarak okumadan sildiğinize bir bakın. Ondan sonra oturun, ne kadar çok insandan kaliteli bayram tebriki almak için neler yapmanız gerektiğini; bayramda kime ve nereye gideceğinizi bir kere daha düşünün. Bayramlarınız kaliteli, günleriniz bayram olsun. (Pazarola, pazartesi günleri yayınlanır.)