Dünya nasıl dönüyor?

A -
A +

Yerel seçimlerin gürültüsü bir yana, Anneler, Babalar, Sevgililer, Noel günlerinin tantanası yanında 15 Martı kimseler takmıyor. Öteki günleri özellikle pompalayan ve bunları kendi amaçları için birer araç haline getiren firma ve markalar, konu tüketici-müşteriye gelince yeteri kadar saygılı olmuyor, heyecanlanmıyorlar. Müşteriye saygı dillerinden öteye gidemiyor ve hatta bazıları perde arkasında "kim takar tüketiciyi" oynuyorlar. Her liranın bir oy olduğunu unutuyorlar. Bu hafta Tüketiciyi Koruma Haftası. Birer tüketici olduğumuz ve aslında dünya ekonomisinin bizim tercihlerimizin etrafında döndüğü gerçeğinin maalesef pek farkında değiliz. Tüketici hakları tabiri ilk defa 15 Mart 1962 yılında John F. Kennedy ile ABD Temsilciler Meclisine girmiş. Amerika, Avrupa ve İskandinav ülkelerinde ve Japonya'da başlayan Tüketici Koruma hareketleri zamanla bütün ülkelere yayılmıştı. Birleşmiş Milletler'in 1985 yılında Tüketici Hakları Evrensel Beyannamesini ilanıyla birlikte 15 Mart tarihi Dünya Tüketici Hakları Günü olarak kabul edildi ve uluslararası tüketici örgütleri de bunu her yıl kutlamaya başladılar. Tüketici Hakları Evrensel Beyannamesi, tüketicilerin temel ihtiyaçlarının karşılanmasının, sağlık ve güvenliğinin korunmasının, ekonomik çıkarlarının, seçme hakkının, bilgilendirilme hakkının, tazmin edilme hakkının, temsil edilme ve örgütlenme hakkının, sağlıklı bir çevrede yaşama hakkının garantisi olmakta; bu hakların piyasaları başıboşluktan kurtaracağını ve bunun da tüketiciler lehine sonuçlar vereceğini öngörmektedir. Ancak, asırlardır yaşanan tecrübeler, tüketicinin kendi gücünün farkına varıp haklarını bizzat kendisi korumadıkça bunların sağlanamayacağını gösteriyor. Tüketici sadece şikâyetle yetiniyor, bunu tercihlerine tam yansıtamıyor. Gıda güvenliği, banka hizmetleri, GSM şirketleri konusunda bol bol şikâyet ediyor, ama daha öteye gidemiyor. Tüketicinin azgın firmalar karşısında kendinden başka dostu, kendinden başka muhafızı maalesef yok. Dünya, tüketim ve tüketiciler etrafında dönmekte ama tüketiciler bunu görememekteler. Kim bilir, belki de hiç göremeyecekler. ..... (Rahim Er ve ailesine sabırlar diliyor, THY kazazedesi oğulları Cüneyt'e acil şifalar için dualar ediyoruz.)

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.