Pazarlamanın Patagonyası

A -
A +

Uzak ve bilinmeyen ülke manasında Patagonya, Şili ile Arjantin arasında dümdüz bir bölgenin adı. Patagonia, aynı zamanda, pazarlamayı, adından başlayarak, üretim öncesinden tüketim sonrasına, baştan sona iyi planlamış, Dava Destekli Pazarlama'ya örnek, alışılmamış işler yapan bir Amerikan markası... (www.patagonya.com'a bakınız.) Firma 1970'lerden bu yana dünyaya doğa sporlarına yönelik giysiler ve aksesuarlar satıyor. Doğa aktiviteleri, inovasyon ve kalite ile özdeşleşen bu şirkette genel müdür, dağcılıkla başlayan kişisel hayatını, işi, firması ve markasıyla özdeşleştirmiş. Personelini doğa sporları için cesaretlendirdiği, önde gelen doğa sporcularını kendine "elçi" seçtiği gibi, yeni ürünler, yeni fabrika ve tedarikçiler ararken ve hemen her konuda doğal çevreyi kendine iş, çevreye zarar vermemeyi de markasına prensip edinmiş. Şirketin Sürdürülebilir Pazarlama alanındaki duruşu ve iş felsefesi de enteresan. Kurucusu Yvon Chouinard, ihtiyacınız yoksa almayın, elinizdekilerin kıymetini bilin, atmayın, değerlendirin, diyor. "Her ne yaparsak çevreye zarar veriyoruz. Tamamen zararsız iş yapmak mümkün değil. Ne kadar büyürsek, çevreye zararımız da o kadar artıyor, doğal kaynakları hızla tüketiyoruz. Ama, biz büyümek istemiyor, insanların gerçekten ihtiyaç duyduklarında ürünlerimizi satın almalarını istiyoruz. Büyümek için ayıracağımız bütçeyi, işimizi daha iyi yapmak ve çevreye verdiğimiz zararı azaltmak için kullanıyoruz." Patagonia diğer girişimleri yanında "Ortak Tehdit İnisiyatifi" ile tüketicileri daha az satınalmaya, ürünlerini tamir ettirip tekrar kullanmaya, geridönüşümle yeniden değerlendirmeye özendiriyor. Müşterilerin artık ihtiyaç duymadıkları mallarını eBay'e yönlendiriyor veya firmaya geri yollamaya davet ediyor. Çöpe gitmesini önlüyor. Pazarlama sürecinin en başından, tüketim sonrasına kadar, ürünlerine sahip çıkıyor, bütün sorumluluğu üstleniyor. İş dünyası şimdiye kadar delicesine satmaktan, aşırı tüketim ve göstermelik sosyal sorumluluk kampanyalarından bir türlü vazgeçemedi. Bakalım, insanlık için hayırlı bir dava peşine düşüp, bu davayı işiyle ve ticâretiyle hemhâl etmeyi başarmak kimlere nasip olacak! > (Pazarola, pazar günleri yayınlanır.)

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.