Konuşmak, yazmak, akıl vermek hele hele tenkit etmek çok kolay. Düşünmek, hayal kurmak, işe girişmek, risk almak, başarısızlığı hazmetmek, başarıyı paylaşmak zor. Yönetim danışmanlığına soyunanların işleri de bu yüzden daha zor. Çünkü karşılarında Türkiye gibi iş hayatının darboğazlarla ve tutarsızlıklarla dolu olduğu bir ülkede 'dişiyle tırnağıyla kazıyarak' bir şirketi kurmuş ve onu kendi ölçüleri içinde başarıya ulaştırmış bir 'İş cambazı' bulunuyor. Tamam da; ülkemizin dışa açılmada büyük adımlar attığı bu yıllarda şirketlerimizin daha büyük düşünmeleri, daha hızlı olmaları, daha esnek yapılanmalara kafa yormaları da kaçınılmaz oluyor. Bundan önceki yazımda hatırlarsanız müşteri odaklı olma konusunda da şirketlerin hızlı ve esnek olmaları gerektiği üzerinde durmuş ve de ahkâm kesmiştik! Hızlı ve esnek olabilmek hususunda her şirkete uygun düşen reçeteler sunmak mümkün değil tabiatıyla. Çünkü her şirketin içinde bulunduğu sektör, sosyo-ekonomik ortam ve daha da önemlisi o şirketin kültürü iyileştirme önerilerini farklı kılıyor. Ancak problemin herkese uygun temel yaklaşımları da yok değil. Hızlı ve esnek olabilmenin en önemli ayaklarından biri şirketlerde 'Yetki devri'nin becerilmesidir. Önceleri 'delegasyon' deyimi ile ifade edilen ve mutlak surette yöneticiler tarafından yapılması şart olmayan görevlerin belli bir disiplin çerçevesinde diğer çalışanlara devredilmesi şeklinde tanımlanan bu yaklaşım, şimdilerde 'empowerment' deyimiyle ifade ediliyor. Yani her kademedeki çalışanların; görevlerini en iyi şekilde yapabilmeleri, müşterilerin taleplerini daha hızlı ve her müşteriye uygun tarzda karşılayabilmeleri için 'güçlendirilmeleri'. Bir küçücük örnek; dünyanın en lüks otellerinden olan Ritz Carlton'larda her personel müşteri memnuniyetini sağlamak için azami ikibin dolar harcama yetkisiyle güçlendirilmiştir. Diğer her derde deva olabilecek bir yaklaşım tarzı da, yetki devrini daha etkili kılması yanında şirkete hız ve esneklik kazandıracak 'takım' anlayışıdır. Şirketin yönetiminden en son operasyon birimlerine kadar yaygınlaştırılması gerekli bu yaklaşım tarzı; mevcut imkan ve enerjiyle daha fazla verim almanın en basit yoludur. Bu meyanda anlayışsız kişiler için isimlerini kullandığınız 'yabanî kazlar'ın binlerce kilometrelik 'muhteşem vizyon'larını gerçekleştirmek üzere organize ettikleri 'V Takımları'nı inceleyebilirsiniz. Hayvanların apayrı yaratılışları var şirketlere bu modeli teklif etmek havalı danışmanlara özel bir şeydir derseniz... Biraz keyfimiz kaçsın! O zaman otomobilinizi servise götürün, lastiklerin, motor, şanzıman ve diferansiyel yağlarının değişmesini, bujilerin, fren balatalarının yenilenmesini, radyatör ve silecek sıvılarının kontrol ve tamamlanmasını isteyin. Bu işler için arabanızı; hiç sıra beklemezseniz asgari iki saat -hadi bir saat diyelim- içinde alabilirsiniz. Bugünlerde Türkiye'ye gelmesi için hummalı bir çalışma içinde olduğumuz Formula-1 yarışlarında bu işlerin yedi saniyede olup bittiğini gözlerimizle görüyoruz. İşte bu da insanların kurdukları en muhteşem 'Takım'lardan biridir. Esnek ve hızlı olmanın yolları var, yeter ki şirketin önündeki engelleri kaldırma azim ve kararlılığını sürdürelim ve patronlar ve yöneticiler olarak bu uygulamaların biraz keyfimizi kaçırmasına izin verelim.