"Uzun ince bir yoldayız..."

A -
A +

Uzun ömürlü şirketlerin en belirgin yönleri "Sağlam bir şirket kültürü"ne sahip olmalarıdır... Böyle köklü ve etkili bir kültüre sahip olmayan şirketler kısa zamanda yok olup gidiyorlar. Bu yüzden ülkemizdeki şirketlerin büyük çoğunluğu ortalama bir buçuk nesil yaşayabiliyorlar. "Şirket kültürü" yönetim biliminin önemli konularından olmuştur. Kültür "bir toplulukta uzun bir dönem sonunda oluşan davranış kalıpları bütünü olarak" tarif edilebilir. Bu kalıpların şekillenmesinde çok ve çeşitli faktörler etkili olmaktadır. Tabii olarak ve o topluluğun içinde bulunduğu maddi ve manevi şartların etkisiyle şekillendiği için kültürel farklılıklar herkesçe kabul edilmek, daha açık bir ifadeyle değişik kültürlere saygı duyulmak gerekir. Mesela "Alman usulü hesap ödeme"yi kabul ettiğiniz kadar "hesabı ödemek için işi bazen kavgaya kadar götüren Türk usulünü" de hafife alamazsınız. Mevzuya dönersek; her şirketin kendine has bir kültürü olmasından daha tabii bir ş ey olamaz. Misyon ve temel değerler gibi belki de şirket var oldukça değişmeden kalması gereken kültür ögeleri yanında; iş süreçleri, yönetim tarzı gibi iş hayatının değişen şartlarına göre değişmesi gereken kültürel ögeler de söz konusudur. İşte ustalık, değişmemesi gereken unsurlarla değişmesi gerekenler arasında dengeyi sağlayabilmektedir. Görüldüğü gibi bu konu; yakışıklı logolarla süslenmiş antetli kartvizitler bastırarak "kurumsal kültürü hallettik" zannetmek değildir. Şirketi global yarışa hazırlayacak "Kültürel Değişim"; tüm çalışanların samimiyetle işin içine katıldığı "Değişim Projeleriyle" gerçekleşebilir. Bu ise gerçekten "Uzun ince bir yoldur..." Bilmem rahmetli Turgut Özal'ın ne demek istediğini birazcık anlayabilmiş miyim?.. Yeni yılda "yönetim kalitenizi" daha bir özenle geliştirebilmeniz dileğiyle...

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.