Ombudsman konusunda pek çok soru sorulmaktadır: 1. Bir Ombudsman nedir? Ombudsman uzun ve şerefli bir geleneğin İsveççe'de ifadesidir. Vatandaş haklarının koruyucusu ve savunucusu demektir. Bir Ombudsman genellikle bir yasama Meclisi tarafından atanan ve vatandaşlar tarafından Hükümet memurlarına ve Hükümet dairelerine karşı getirilen şikayetleri soruşturma sorumluluğu verilen kişidir. 2. Bir Ombudsman benim için ne yapabilir? Ombudsman bir memurun ve bir dairenin eyleminden veya eylem eksikliğinden doğan bir şikâyeti inceler, daireleri adına ve komisyonları adına şikayetler hükümet adına yapılmış alınmış bir karar veya bir öneriden doğabilir. Bazı vatandaş şikâyetleri Hükümet prosedürlerinin veya vatandaşın kişisel haklarının yanlış anlaşılmasından doğabilir. 3. Ombudsman'ın yapamayacağı şeyler var mıdır? Bazı alanlar Ombudsman'ın yetkisine girmez. Ombudsman'ın Ofisi Belediye Meclisi'nin, Belediye Başkanın faaliyetlerini Belediyenin Milli Eğitim işlerini, halen mahkemelerde görülmekte olan veya temyiz edilmiş davaları, özel kişiler arasındaki meseleleri soruşturmaz. İlave olarak Ombudsman bir soruşturma sonucu yaptığı öneriyi zorla uygulayamaz. 4. Bir şikayetim var fakat nereden başlayacağımı bilemiyorum? Bu şikayetinizi ilgili daireye anlatınız. Eğer hangi daire olduğunu bilmiyorsanız Ombudsman'ın Ofisine telefon ediniz. Bu Ofis size ilgili dairedeki ilgili kişinin ismini verir. Bu kişi size yardım edecektir. Pek çok Ombudsman ayrı ayrı sahalarda soruşturma yapar. Ombudsman genellikle yasama meclisi tarafından yürütmenin kontrolü için tayin edilen bir bağımsız ve tarafsız görevlidir. Genellikle bu zat en yüksek hakimlik veya büyükelçilik, valilik gibi en yüksek idarî makamlara çıkmış bir kişidir. Ombudsman müessesesinin bir niteliği de Ombudsman'ın idari eylemi incelemeye eleştirmeye ve vardığı sonucu yayınlamaya yetkili olduğu, fakat bu eylemi iptal etmeye yetkili bulunmamasıdır. Başka deyişle Ombudsman bizdeki Danıştay rolünü oynayamaz...