Rafadan Tayfa'nın 5. filmi vizyonda! Bu tayfa niçin başarılı oldu? | Sinemada bu hafta

Kaynak: Türkiye Gazetesi
- Güncelleme:
Rafadan Tayfa'nın 5. filmi vizyonda! Bu tayfa niçin başarılı oldu? | Sinemada bu hafta
Kültür - Sanat Haberleri  / Türkiye Gazetesi

Beşinci filmi seyirciyle buluşan “Rafadan Tayfa” serisi kendi bütçesini katlayan Hollywood animasyonlarını geride bırakıp Türkiye sinemalarının zirvesine yerleşti. Peki, basit görünen bu yapımın başarı sırrı ne?

MURAT ÖZTEKİN'İN HABERİ - Dünyada kendi yapımlarını en çok seyreden ülkelerden biri olan Türkiye, animasyon sinemasında enteresan şeyler yaşıyor. Janra Hollywood yapımları hâkimken 2010’lardan itibaren vaziyet değişmeye başladı.

Artık yerli animasyonlar, benzeri yabancı yapımları geride bıraktıkları gibi bütün filmler arasında da öne çıkıp sinema salonlarını sırtlıyor. Türk animasyonları içerisinde ise hiç şüphesiz “Rafadan Tayfa” serisi öne çıkıyor. Bir ticari başarı hikâyesi olan “Tafya” TRT’nin öncülüğünde on sene evvel TV’de doğup 2018’de sinema yolculuğuna başladı. 

İsmail Fidan’ın ortaya çıkardığı eser, 2019’da vizyona giren ikinci halkasında ise 3,4 milyon seyirciye ulaşarak “Türkiye’nin gelmiş geçmiş en çok seyredilen animasyon filmi” unvanına kavuştu. Serinin dördüncü filmi “Rafadan Tayfa: Hayrimatör” ise 2,8 milyon seyirci ile bu senenin gişe galibi oldu. Şimdi ise sene bitmeden yeni bir film daha vizyona giriyor.

Serisinin beşinci halkası olan “Rafadan Tayfa Kapadokya”da Zümrüdüanka efsanesinden izlerle aslında arkeolojik miras hikâyesi işleniyor. Hayri ve arkadaşları bir yarışma faaliyeti için gittikleri Kapadokya’da sırlı çömleği arayan ajanlarla mücadeleye girişiyor. 

Sinemanın lideri! 'Rafadan Tayfa' Hollywood’u bile solladı - 1. Resim

ANADOLU TESİRİ

Peki, “Rafadan Tayfa” nasıl bu kadar başarılı oldu? 

Öncelikle hikâyenin TV’den yola çıkıp hazır bir hayran kitlesi oluşturmasının bunda büyük etkisi var. Kendisi de Orta Anadolulu olan yönetmen Fidan, gözlemlerini esere yerleştiriyor; mesela Kâmil karakterinde babasını resmediyor! Seyirci ise kendilerine aşina karakter ve kültürel unsular keşfettikleri animasyonu samimi buluyorlar. Eserde hamburgerden ziyade lahmacun öne çıkıyor, karakterler şiveleriyle Anadolu’yu hatırlatıyor! 

Bütün bunlar serinin son filmi olan “Rafadan Tayfa Kapadokya”da da devam ediyor. Eserde ajanlar üzerinden “tehlikeli güçler” ve kaçırılan tarihî eserle “kültürel mirasa sahip çıkma” vurguları var. Müzikal sahneler ise biraz fazla yer kaplıyor. 

Sinemanın lideri! 'Rafadan Tayfa' Hollywood’u bile solladı - 2. Resim

TV ESTETİĞİNDEN ÇIKMALI 

Ancak popüler animasyonun Türkiye’de olduğu gibi uluslararası arenada da ses getirmesi için yapılması gerekenler var. En başta eserin TV estetiğinden sinema estetiğine daha çok yaklaşması lazım görünüyor. Animasyonları artık çocuklarıyla birlikte sinemaya giden kişilerin yanı sıra hayran kalarak seyreden bir kitle var. Bu sebeple “Rafadan Tayfa”nın senaryosunun daha katmalı hâle getirilip Anadolu kokan ananevi hikâyelerin “belirli bir çizgi” korunarak globalleştirilmesi gerekiyor. Bu sebeple okullarda işlenen hamasi unsurlardan ziyade Anadolu değerlerinin öne çıkarılması lazım görünüyor. 

Bunun yanında görsellik animasyonda diğer janrlardan çok daha mühim. Hollywood’da artık gerçeğe çok yaklaşan bir görsellik meydana getiriliyor. Bazen efektler ile “live action” harmanlanıp çarpıcı görüntüler elde ediliyor. Bu noktada yerli animasyonun katedeceği çok yol var gibi görünüyor. 

Bütün bunlara rağmen çocukların da katıldığı film galasındaki coşkudan anladığımız kadarıyla “Rafadan Tayfa Kapadokya”nın vizyondaki şansının yine yüksek olduğu görülüyor. 

Sinemanın lideri! 'Rafadan Tayfa' Hollywood’u bile solladı - 3. Resim

AYKIRI BİR TATİL FİLMİ: “EVCİLİK” 

Şehirden indim köye! 

Yönetmen Ümit Ünal’ın evlilik münasebetlerine dair aykırı bir tatil hikâyesini merkezine alan son filmi “Evcilik”, festivallerden sonra vizyonda…

Başrollerinde Nejat İşler, Öykü Karayel, Fatih Artman ve Deniz Işın’ın yer aldığı eser, Ege’deki bir pansiyonda geçiyor. Evlilikleri sallantıda olan Fırat ve Filiz çifti, tatil için Özkan ve Aysun adlı köylü bir ailenin çalıştığı mekâna geliyorlar. Bir sebeple pansiyon boş ve çiftler birbirini daha çok tanıma şansı buluyor. Tabii, problemli şehirliler, dertlerini Ege’ye taşıyarak onların yaşama sevinçlerini yok ediyorlar. Biraz da karşılıklı kıskançlık hikâyesi meydana geliyor…

Yönetmen Ünal, Anadolu’nun artık çok değiştiği fikri üzerinden ilerliyor, karakterlerini buna göre dizayn ediyor ve farklı bir köylü-şehirli kavgası ortaya çıkarıyor. Bu noktada aykırı sahneler de kullanıyor. 

TV DİZİSİ SEYRETME HİSSİ

Eserde tempo problemi yaşansa da seyirciyi sürükleyen bir anlatım yakalanıyor. 

Anadolu insanına sathi ve yabancı bir gözlükle bakılıyor ama gösteriş bağımlısı modern çiftlerin tatsız hayatlarına dair doğru ve çarpıcı tespitler ortaya konuyor. Bütün bunlar mizahi şekilde sunuluyor. Ancak dar bir oyuncu kadrosuyla çekilip sınırlı bir alanda geçen esere, bunların negatif yansımaları oluyor. Yer yer bir TV yaz dizisi seyrediyormuşsunuz hissine kapılabiliyorsunuz. Yönetmen Önal, eseri nihayete erdirmede de başarılı olamamış görünüyor. Hasılı “Evcilik” dikkat çekici ve orijinal mevzudan çıkış noktası bulan ama vasat sınırlarında dolaşan bir yapım oluyor. 

Şehirden indim köye! Aykırı bir tatil filmi: Evcilik - 1. Resim

HAFTANIN DİĞER FİLMLERİ

● “Süleyman’ın Hikâyesi”
● “Ateşten Doğan”
● “Yeniden Başlamak”
● “Dehşet Kapanı”
● “İngiliz Anahtarı: Recep Usta”
● “Killer Influence”

Kaynak: Türkiye Gazetesi

300
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...