Nakliyeci mazot fiyatına yenildi, günlük 100 bin kamyon park alanına çekildi

Düzenleyen: / Kaynak: Türkiye Gazetesi
- Güncelleme:
Nakliyeci mazot fiyatına yenildi, günlük 100 bin kamyon park alanına çekildi
Araç Bakımı, Nakliye, Haber
Ekonomi Haberleri  / Türkiye Gazetesi

Yılın ilk yarısında mazot fiyatları TÜİK tarafından açıklanan enflasyonun iki katına yaklaşınca lojistik sektörü kırmızı alarm vermeye başladı. Petrol fiyatlarındaki artış lastik fiyatları da ikiye katladı. Günde ortalama 450 bin kamyonun yük taşıdığı ülkemizde, araç sayısı günlük 300 bin seviyesine geriledi. İthalat taşımacılığı ise yüzde 15 civarında düştü.

Ülke ekonomisinin göstergelerinden birisi olarak kabul edilen lojistik sektörü, artan yakıt ve bakım maliyetleri karşısında yeni stratejiler arıyor.  Sektörlerle ilgili STK’ların açıkladığı raporlara göre 2024 yılının ilk altı ayında üretim düşüşü otomotivde yüzde 4 olarak kayıtlara geçerken tekstil, inşaat gibi lokomotif sektörlerde yüzde 30’lara varan daralmalar söz konusu. Bu durum karşısında hem iç Pazar hem ihracat taşımacılığı zor günler yaşamaya başladı. Akaryakıt zamları, bakım maliyetleri ve otoyol geçiş ücretleri karşısında karlılığını yitiren sektörde bir çok şirket araçları otoparklara çekmeye başladı.

SEKTÖR 2022’YE GÖRE YÜZDE 40 DARALDI

Yılın ilk yarısında yaşanan mazot fiyatındaki artış, TÜİK tarafından açıklanan enflasyonun iki katına yaklaştı. Petrol bazlı hammaddeye sahip olan araç lastikleri ve ithal gelen yedek parçaların fiyatları da katlanınca, günde ortalama 450 bin kamyonun yük taşıdığı ülkemizde günlük araç sayısı 300 bin civarına geriledi. Günlük ortalama taşıma rakamları 2022 yılına göre yüzde 40 oranında azalma yaşarken ortaya çıkan likidite ve karlılık sorunları nedeniyle sektör kırmızı alarm vermeye başladı.

KAMYON İÇİN SINIR 9 BİN KM

Konuyla ilgili açıklama yapan Tırport yöneticilerinden ve kurucu ortağı DR. Akın Arslan sektörde bir çok kamyonun artık hedef tutturamadığını belirterek; “Ayda 9 bin km’nin üzerinde taşıma yapması gereken birçok kamyon sahibi bunun yarısını yapamıyor. Ülkemizde en yoğun kamyon trafiği, İstanbul-Ankara hattında gerçekleşiyor. Günde 70 binin üzerinde kamyon bu güzergahı kullanıyor. Finansman maliyetlerinin yüksekliği ve uzun vadeler, küçük nakliye tedarikçilerini zorluyor. Bu dönemde, bankalar da ayakta durabilmemiz için hiç de istekli değiller. Birçok lojistik firması işletme sermayesi için finansmana ulaşmakta güçlük çekiyor. Nakliyecilerin temel problemi, parasını teslimde peşin alabilmek ancak bu durum çoğunlukla mümkün olmuyor” dedi. Arslan ancak peşin ödeme yapabilenlerin uygun oranlarda kamyon bulabildiğini belirterek; “2024 yılı ilk 6 ayı, Türk lojistik sektörü için zorlu bir dönem oldu. Üretimdeki düşüş, nakliye pazarındaki daralma, yüksek seyretmeye devam eden reel enflasyon ve artan mazot maliyetleri, sektördeki en büyük engeller arasında yer alıyor. Bu zorluklarla başa çıkmak için sektörde yapısal reformlar ve finansal desteklerin artırılması gerektiği açıkça görülüyor” dedi.

Düzenleyen:  - Ekonomi
Kaynak: Türkiye Gazetesi
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...