En baştan söyleyeyim ki 'sosyal medya’ya karşı olmuşuz düşüncelerim var! İnsanlığın hayatına girdiği günden beri insanın fıtratı üzerine kurgulanan çeşitli oyunları fark etmem çok uzun sürmedi zira.
Sosyal medya gerçekliği yirmi yılda öyle bir noktaya geldi ki genç kuşaklar neredeyse hayatlarını bu mecralarda geçiriyorlar. Haberleri buradan okuyor, görüş ve düşüncelerini buradan yazıyor ve arkadaşlarıyla buradan haberleşiyor!
35 yaş üstü geleneksel medya ile henüz bağını koparmasa da sosyal medyada her geçen gün daha fazla vakit geçiren ve üç beş sosyal medya mecrasında paylaşım yapan bir kitle olarak geleneksel medyaya yavaştan veda etmeye hazırlanıyor!
Peki, bu durum nereye kadar gider?
Açıkçası bir süre sonra sosyal medyanın kan kaybedeceğini düşünüyorum. Bir zamanlar insanlar Facebook denen uygulamayı öyle büyük bir ilgiyle takip ediyorlardı ki neredeyse sabahlara kadar bu mecrada vakit geçiriyor yemek sofralarını dahi paylaşıyorlardı!
Bugüne gelindiğinde bu mecranın eski popülaritesini kaybettiğini görüyoruz.
Geçtiğimiz günlerde "Reuters Institute" tarafından yayınlanan "Dijital Haber Raporu" da bazı sorunların başladığını ortaya koyuyor. Bu rapora baktığımızda hem sosyal medya hem geleneksel medya farklı sebeplerden dolayı kan kaybediyor. Sosyal medya sürekli rekabet içinde ve hızla takipçi sayısı değişiyor!
Facebook’tan sonra Twitter bir ara öyle çok ilgi gördü ki devlet başkanları, siyasiler, spor adamları önemli kararları önce bu platformdan dünyaya duyurmaya tartışmaları buradan yürütmeye başladılar. Uluslararası meseleler dahi bu mecrada tartışıldı, kitleler buradan yönlendirildi. Kitlesel karışıklıklarda devletler önce Twitter uygulamasını yavaşlattı. Bu mecra bir nevi propaganda alanı oldu...
Bugüne gelindiğinde özellikle Elon Musk’ın bu platformu satın almasıyla hayata geçirdiği bazı uygulamalar Twitter’a kan kaybettirdi! Her geçen gün Twitter’a giren insan sayısı azalıyor! YouTube, hemen her alandaki zengin videolarıyla, medya kuruluşlarının haberleriyle en popüler sosyal medya uygulaması olarak büyümeye devam ediyor.
Toplum ahlakını tehdit eden TikTok, kimi ülkelerde yasaklanmaya başlandı! Ancak WhatsApp dünyada anlık haberleşme ağı olarak en fazla kullanılan mecra olmaya devam ediyor. Instagram uygulaması ise ne yazık ki TikTok gibi ahlak kaidelerini ihlal eden, özellikle genç hanımların en çok ilgi duyduğu bir sosyal medya uygulaması.
İnsanlık görüldüğü üzere her gün yeni bir uygulamanın peşinde koşup duruyor. Ancak bu sanal gerçeklik sanılanın aksine insanlığa iyilik ve güzellik yerine büyük bir mutsuzluk ve huzursuzluk getirdi.
Boşanmalar çığ gibi arttı. Sağlıksız evlilikler, arkadaşlıklar aldı başını gidiyor. Ailelerde huzur ve güven diye bir şey kalmadı. Özellikle kadınların bu mecralarda daha fazla yer alması kadın erkek çatışmalarını körükledi.
"Dijital Haber Raporu"na göre sadece geleneksel medyada değil, çevrimiçi medyada da haberlere olan ilgi azalıyor. Mesela, 2017 yılına göre dünyada günlük haberlere ilgi duyanların oranı yüzde 63'ten yüzde 48'e düştü. Ayrıca kitle iletişim araçlarına ve özellikle geleneksel medyaya abone olma süreci de yavaşladı!
Hâsılı medya renk ve şekil değiştiriyor.
Özellikle yazılı gazeteler, haberler yerine yorum ve düşünce yazıları, söyleşiler, belgesellere ağırlık vererek farklı bir alan açabilirler zira anlık haberler için artık bu dijital ortamda söylenecek pek bir şey yok!
Bir gün ne gazeteler, ne de sosyal medya olacak!
İnsanlık öyle bir noktaya gelecek ki düşünmeyi dahi bırakacak!
Allah bizi o insanlardan etmesin inşallah...